خانه » مطالب دندانپزشکی » 14 دستورالعمل برای جراحي لثه

14 دستورالعمل برای جراحي لثه

یکی از روش‌های رایج در درمان بیماری‌های لثه ، انجام جراحی است. اگر احیانا کاندید انجام چنین جراحی‌هایی هستید یا چنین جراحی‌هایی انجام داده‌اید ، از 14 فرمان زیر غافل نشوید :

1  : روی محل جراحی شده توسط یک خمیر پانسمان جراحی ( پک پریودنتال ) پوشیده می‌شود. این پانسمان لثه را از تحریکات محافظت کرده و به ترمیم بهتر زخم کمک می‌کند تا شما قادر به انجام راحت اغلب فعالیت‌های معمول باشید. پانسمان ظرف چند ساعت سخت خواهد شد، در ناحیه باقی مانده و در جلسه بعدی ملاقات در مطب برداشته می‌شود. اگر قطعه‌ای از پانسمان کنده شد تا زمانی که ایجاد درد نکند توجهی به آن نکنید. اگر قطعه‌ای از پانسمان کنده شد و شما درد دارید یااگر لبه آن خشن است و زبان یا گونه شما را تحریک می‌کند لطفا به مطب مراجعه کنید. مشکل را به راحتی می‌توان با قرار دادن مجدد پانسمان برطرف کرد.
2  : تا سه ساعت بعد ازعمل جراحی از خوردن اجتناب کنید تا پانسمان سفت شود. همچنین تا 24 ساعت اول بعد از جراحی استفاده از مایعات سرد مفید است. بعد از آن سعی کنید از غذاهای نرم یا نیمه جامد استفاده کرده و برای جویدن از طرفی که جراحی نشده است استفاده کنید.

3  : سیگار نکشید. گرما ودود سیگار لثه را تحریک خواهد کرد و اثر نیکوتین روی سیستم ایمنی بدن ترمیم لثه را به مخاطره انداخته و از نتیجه موفقیت‌آمیز جراحی جلوگیری می‌کند. در صورت امکان از این فرصت برای ترک سیگار استفاده کنید و توجه داشته باشید که بیماری‌های لثه در سیگاری‌ها همواره بیشتر از غیرسیگاری‌ها است.
4  : روی پانسمان را مسواک نکنید و این در حالی است که باید سایر قسمت‌های دهان را توسط مسواک زدن و نخ کردن تمیز نگاه دارید. از دهان‌شویه بعد از مسواک کردن استفاده کنید.
5  : به منظور کاهش التهاب و تورم صورت بعد از جراحی، قرار دادن کمپرس یخ از روی صورت روی ناحیه جراحی در چند ساعت اول بعد از کار توصیه می‌شود. با این روش بافت‌ها سرد نگه داشته شده ومیزان التهاب وتورم کاهش می‌یابد. نحوه استفاده از کمپرس یخ به این صورت است که 5 دقیقه روی صورت نگه‌ داشته و 5 دقیقه بردارید و این کار را به طور متناوب تا چند ساعت ادامه دهید.

6  : گاهی ایجاد تورم بعد از جراحی خصوصا در مناطقی که روش‌های جراحی وسیع انجام می‌پذیرد غیرمعمول نیست. این تورم نشانه عفونت نمی‌باشد و معمولا 1 تا 2 روز بعد از عمل شروع شده وتدریجا بعد از 3 تا 4 روز فروکش می‌کند. اگر این حالت ایجاد شد می‌توان از کمپرس گرم و مرطوب روی ناحیه متورم استفاده کرد.
7  : درد پس از جراحی با مصرف داروهایی که در نسخه شما تجویز ‌شده کنترل می‌شود. مصرف مسکن را تا زمانی که احساس درد و ناراحتی دارید ادامه دهید. آسپرین مصرف نکنید چون ممکن است باعث افزایش خون‌ریزی شود.
8  : چنانچه در یکی دو روز پس از عمل ضعف بدنی شدید داشتید، نگران نباشید و فقط در ملاقات بعدی خود پزشک را در جریان قرار دهید.
9 : گاهی در طی چند ساعت اول بعد از عمل رگه‌های خون در بزاق دیده می‌شود. این حالت غیرمعمول نبوده و خود به خود برطرف می‌شود اما اگر خون‌ریزی قابل توجهی در ناحیه وجود دارد به شرح ذیل عمل کنید:
– با ملایمت دهان را با آب سرد شستشو دهید.
– یک تکه گاز مرطوب را در دو طرف خمیر پانسمان قرار داده و به مدت 20 دقیقه بافت را تحت فشار قرار دهید. بعد از این مدت معمولا خون‌ریزی قطع می‌شود.
– در صورت ادامه خون‌ریزی با ما تماس بگیرید.
– هرگز سعی نکنید تا با شستشوی مکرر دهان و بیرون ریختن آب دهان خون‌ریزی را متوقف کنید.
10  : به فعالیت‌های عادی و روزمره خود ادامه دهید اما تا 3 روز اول بعد از عمل از انجام فعالیت و ورزش‌های سنگین اجتناب کنید.
11  : اگر در نسخه خود تجویز آنتی‌بیوتیک یا داروی دیگری را دارید تمام این داروها را طبق دستور مصرف کنید.
12  : اگر از نواحی که در جلسات قبل در دهان شما جراحی شده است موقع مسواک زدن خون‌ریزی خفیف دارید، نگران نشوید زیرا این حالت به جهت ناکامل بودن ترمیم لثه شما است که به تدریج با رعایت دقیق بهداشت و ترمیم کامل لثه قطع خواهد شد. تمیز کردن ناحیه را به این دلیل متوقف نکنید.
13  : وجود بوی نامطبوع در دهان و احساس طعم بد در بعضی موارد دیده می‌شود. در این صورت مرتب دهان خود را تمیز کرده و شستشو با دهان شویه یا سرم فیزیولوژی را داشته باشید.
14  : اگر به غیر از مسایل مذکور مشکل دیگری برای شما پیش آمد به هیچ وجه نگران نباشد و با پزشک معالج خود تماس بگیرید.