تبلیغات تبلیغات
خانه » مطالب دندانپزشکی » چند و چون آمادگی برای آزمون دستیاری دندان‌پزشکی در گفتگو با دکتر کسری طبری

چند و چون آمادگی برای آزمون دستیاری دندان‌پزشکی در گفتگو با دکتر کسری طبری

kasra tabari 2

دندان‌پزشکان جوان چاره‌ای جز گرفتن تخصص ندارند!
با همکاری ملیکا بهزادی

بعید است در میان دانش‌آموختگان دندان‌پزشکی سال‌های اخیر کسی دکتر کسری طبری و موسسه آموزشی پارسه را نشناسد. دکتر طبری یکی از فعال‌ترین افراد در حوزه آموزشی دندان‌پزشکی است که بیش از یک دهه در زمینه آموزش و برگزاری دوره‌های آمادگی آزمون دستیاری دندان‌پزشکی فعالیت می‌کند. موسسه تحت مدیریت او در چند سال اخیر به پشتوانه تجربه و خدمات متنوع به داوطلبان آزمون، تقریبا تمام موسسات رقیب را پشت سر گذاشته و بیشترین سهم را در آمار قبولی دوره‌ تخصص داشته است.
دکتر طبری دانش‌آموخته دانشکده شهید بهشتی و متخصص رشته دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبایی است. او سال‌هاست در کنار فعالیت‌های علمی و درمانی، با بنیان‌گذاری «مرکز ارتقاء آگاهی‌های دندان‌پزشکی پارسه» به مشاوره و برنامه‌ریزی تحصیلی برای داوطلبان ورود به دوره دستیاری دندان‌پزشکی مشغول است.
به بهانه آغاز دوره کلاس‌های آمادگی برای آزمون دستیاری سال ۹۵ با دکتر کسری طبری به گفتگو نشستیم تا درباره چند و چون برگزاری آزمون دستیاری سال ۹۴ و شرایط برگزاری این آزمون در سال آینده بیشتر بدانیم.

 

 

kasra tabari– شاید اولین پرسشی که یک دانش‌آموخته دندانپزشکی عمومی با آن مواجه باشد این است که در شرایط علمی، اجتماعی و اقتصادی فعلی جامعه دندان‌پزشکی، آیا تلاش برای قبولی در آزمون رزیدنتی و ورود به دوره تخصص کار درستی است؟
با توجه به افزایش تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی از ۱۸ دانشکده در سال ۸۴ به ۶۰ دانشکده در سال ۹۲؛ بنظر می‌رسد یک سونامی فارغ التحصیل دندانپزشکی در راه باشد که فعالیت و رقابت را در آینده برای دندانپزشکان عمومی؛ خصوصاً افرادی که تازه فارغ التحصیل شده‌اند، بسیار دشوار می‌کند؛ از سوی دیگر فرهنگ جامعه نیز به این سمت سوق می‌یابد که خواستار خدمات تخصصی‌تر است؛ مثلا تقریباً بیشتر خانواده‌ها برای فرزند خود به دنبال متخصص دندانپزشکی کودکان هستند و یا برای بدست آوردن کلیشه‌های اختصاصی آنالیز و اسکن استخوان نیازمند متخصص رادیولوژی دندانپزشکی هستیم؛ کاری که دیگر در کلینیکهای رادیولوژی پزشکی امکان پذیر نیست و در سایر رشته‌ها نیز به همین ترتیب. در نتیجه دندانپزشکان متخصص با یادگیری و کسب مهارتهای ویژه می‌توانند بیمارانی با درمانهای دشوار را هدایت نموده و در صورت بروز مشکل احتمالی در اواسط یا اواخر درمان، آن را بخوبی مدیریت نمایند.
بهرحال ورود به دوره‌های تخصصی اعتماد به نفس و آرامشی برای دندانپزشک ایجاد می‌نماید که می‌تواند از کار خود لذت بیشتری ببرد و این نتیجه زحمتی است که فرد برای کسب علم متحمل گردیده است.

– با توجه به فضای رقابتی فعلی آزمون دستیاری دندان‌پزشکی، به نظر شما، یک دانش‌آموخته با سطح متوسط علمی تحصیلی، چه مدت زمانی را باید برای آمادگی آزمون صرف کند؟
برای یک دانش آموخته متوسط حداقل ۱۰-۹ ماه مطالعه مستمر و متمرکز توصیه می‌شود؛ اما برای فردی با ضریب هوشی بالا و پایه درسی خوب ۷-۶ ماه نیز می‌تواند راهگشا و موثر باشد؛ چه اینکه هر ساله می‌بینیم دانشجویان ترم آخر که از سهمیه استعداد درخشان و نخبگان استفاده می‌نمایند؛ علیرغم حضور در دانشکده و گذراندن پایان نامه، رتبه‌هایی در حد عالی کسب می‌کنند.
اگرچه قابلیت‌ها و استعداد فردی فاکتوری است که بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ اما با دو فاکتور قابل جبران است: ۱- همت، تلاش و پشتکار خستگی ناپذیر ۲- داشتن راهنمایی مناسب برای پیمودن صحیح و درست راه از کوتاه‌ترین مسیر ممکن؛ به گونهای که بدون اتلاف وقت، تنها نکات و مطالب لازم و ضروری آموخته شود.

– شانس قبولی در آزمون دستیاری برای یک دندان‌پزشک با سطح علمی متوسط چقدر است؟
اگر در بازه زمانی که عرض کردم یک دندانپزشک با سطع علمی متوسط حداکثر دو شیفت (مثلا دوعصر) کار کند، در این شرایط فعلی که هنوز دانشجویان دانشکده‌های جدید فارغ التحصیل نشده‌اند، احتمال قبولی ۸۰-۷۰ درصد است.

kasra tabari copy

– فضای رقابتی آزمون دستیاری سال ۹۴ در مقایسه با سال‌های گذشته چگونه بود؟ آیا رفته رفته رقابت برای آزمون سخت‌تر می‌شود؟ پیش‌بینی شما برای سال ۹۵ چیست؟
با توجه به قانون جدید مبنی بر گذشت دو سال از زمان فارغ التحصیلی (بجز دو مورد استثناء یعنی متاهلین و استعداد درخشان)، تعداد شرکت کنندگان کاهش یافته است و این فرصت مناسبی است برای سایر دوستان که بتوانند به خوبی از آن استفاده نمایند.
قطعا تا چند سال آینده با افزایش حجم افراد فارغ التحصیل رقابت برای دستیابی به یونیت تخصصی دشوار‌تر و رقابت پیچیده‌تر می‌شود.

– ظاهرا معادله نمره-رتبه در آزمون ۹۴ با ۹۳ تفاوت چشمگیر داشت و بسیاری از داوطلبان از رتبه کسب شده امسال خود غافلگیر شدند؟ دلیل این تفاوت چیست؟
در آزمون امسال (۹۳-۹۴) میانگین نمرات داوطلبان بالا‌تر از سالهای گذشته بوده که آسان‌تر و منطقی‌تر بودن سوالات یکی از دلایل عمده آن است. استفاده تعداد بیشتری از دانشجویان از خدمات کمک آموزشی پارسه هم در این میان بی‌تاثیر نبوده است؛ زیرا امسال با برگزاری آزمونهای متعدد سطح آمادگی دانشجویان ارتقا بیشتری یافته بود؛ بعنوان مثال رتبه اول آزمون رزیدنتی، در آزمون جامع پایانی پارسه موفق به کسب رتبه چهارم گردید.

– سطح سوالات آزمون ۹۴ چگونه بود؟ ظاهرا امسال تعداد سوالات غلط و حذف شده کمتر از دوره‌های پیشین بود.
بله امسال سوالات به استانداردهای علمی نزدیک‌تر بود؛ البته باز هم در بعضی دروس جای تامل و دقت بیشتری وجود دارد.

– به نظر شما در سال ۹۴ کدام رشته‌ها در انتخاب رشته اولویت انتخاب داوطلبان بودند؟
امسال بیشتر رشته ارتدنسی، جراحی، اطفال و سپس پروتز بیشترین متقاضی را داشتند. بعد از آن بهترتیب پریو، ترمیمی و اندو و رادیولوژی بودند.

– با توجه به فضای رقابتی آزمون دستیاری، شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون تا چه حد برای داوطلبان لازم و ضروری است؟ آیا دوره مطالعه صرف رفرنس‌ها گذشته است؟
رفرنس‌ها با حجم بسیار زیادی که دارند اجازه تمرکز و یادگیری منسجم را نمی‌دهند؛ زیرا با صرف زیاد زمان مطالعه، دیگر فرصتی برای مرور و تسلط باقی نمی‌گذارند. در این آزمون تسلط به مطالب و نکات، حرف اول و آخر را می‌زند. تنها افرادی روز آزمون موفق هستند که درس‌ها و نکاتی را که خوانده‌اند با تسلط و تمرکز زیاد در جلسه امتحان به خاطر بیاورند؛ بنابراین حجم کم اما تسلط بیشتر، نتایج بسیار بهتری به همراه دارد.
مهم‌ترین فلسفه کلاس‌های کمک آموزشی، هدایت آموزشی داوطلبان در طی نمودن مسیر در این دوره است. داشتن برنامه‌ای منظم همراه با پشتیبانی سیستماتیک مرحله به مرحله، رمز موفقیت داوطلبان هر ساله پارسه است. بعبارت دیگر در زمان‌هایی که اکثر داوطلبان خسته شده‌اند و یا از دوره‌ای لازم عقب مانده‌اند، نیاز است انگیزه و شوک مجددی به کمک مشاوری کارآزموده و با تجربه به آن‌ها وارد شود.
تجربه اجرای هر ساله این دوره‌ها و پیمودن نشیب و فرازهای متعدد با داوطلبان سبب می‌شود که در طی مسیر، مشکلات احتمالی قابل پیش بینی باشد و بتوان آن‌ها را با تدبیر و حوصله برطرف نمود.

حتما بخوانید :  بوی بد دهان چیست؟

– در حال حاضر چند موسسه آموزشی در حوزه آمادگی آزمون دستیاری دندان‌پزشکی فعالیت می‌کنند؟
در حال حاضر موسسه پارسه و جهاد دانشگاهی هستند که بصورت متمرکز و با داشتن تجربه اجرایی در زمینه برنامه ریزی و اجرای این کلاس‌ها در حال فعالیت هستند. با توجه به دشواری زیاد کار و نیاز به صرف وقت و هزینه بالا، تعدادی موسسات در گذشته مشغول به فعالیت بودند که بعضاً حتی در اواسط دوره با‌‌ رها نمودن دانشجویان به کار خود خاتمه دادند!

– نظر شما درباره رقابت سالم بین مراکز و موسسات آموزشی چیست و چه ملاک‌ها و معیارهایی باید مدنظر قرار گیرد؟
در یک رقابت صحیح و سازنده است که رشد، پیشرفت و بالندگی حاصل می‌شود و در مجموع بسیار خوب است که هر کدام سعی می‌کنند با ارائه خدمات کمی و کیفی بهتر، رضایتمندی بیشتری از داوطلبان را جلب نمایند؛ اما مهم پایبندی به ملاک‌ها و معیارهای آن است که متاسفانه به دلیل عدم رعایت این موارد، اصل رقابت را زیر سوال می‌برد.
در نخستین گام هر یک از مراکز و موسسات آموزشی باید دارای برنامه و سیستمی منحصر بفرد و خاص خود باشند که توسط متولیان آن بدون نسخه برداری و با خلاقیت شخصی طراحی و ارائه شده است. اگر این نکته مهم رعایت نشود، به طور کلی رقابت معنا پیدا نمی‌کند. بهرحال هر سیتمی با صرفه هزینه‌های زیاد مادی و معنوی توانسته است با غلبه بر مشکلات به تجربیات، برنامه‌ها و راهحلهایی دست یابد که برای آن زحمت کشیده است. البته تبادل متقابل تجربیات و اطلاعات بسیار خوب و سازنده است و سبب هم افزایی می‌شود.
نکته دیگر آن است که انتخاب اساتید در موسسات آموزشی بر اساس همدلی، علاقه به آموزش و معلمی و با هدف پیشرفت و ارائه خدمات بهتر به داوطلبان باید صورت پذیرد؛؛ نه ضعیف جلوه دادن سایر موسسات آموزشی دیگر. بسیار مشاهده می‌شود که یک سری از اساتید که از تدریس در موسسه آموزشی به دلایل گوناگون باز مانده‌اند، برای جبران و اثبات توانمندی‌های خود ائتلافی تشکیل می‌دهند؛ اما چون هدف اصلیشان رقابت نادرست است غالبا از آن نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

– پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به ابزار (گجت)‌های هوشمند، چه تغییراتی را در حوزه آموزشی ایجاد کرده و چه امکاناتی به آن افزوده است؟
پیشرفتهای چشمگیری که امروزه در حوزه فناوری اطلاعات (IT) انجام شده باعث ارتقاء سطع کیفی آموزش شده و سرعت انتقال اطلاعات را چند صد برابر نموده است؛ بعنوان مثال در دو سال اخیر، دیگر برای دانشجویان و دندانپزشکانی که در سایر استان‌ها هستند، نیازی به تکثیر و پست کردن DVD‌های آموزشی نبوده و کلیه داوطلبان غیرحضوری می‌توانند حداکثر ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از برگزاری کلاس‌ها، به فایل‌های تدریس اساتید به راحتی و با صرف زمانی کمتر در سامانه شخصی خود (LMS) دسترسی داشته باشند و با یک بار دانلود نمودن هر فایل، آن‌ها را روی کامپیو‌تر شخصی خود نصب و هر چند بار که لازم داشته باشند مطالعه نمایند.

– به عنوان یکی از پیشکسوتان حوزه آموزش‌های تکمیلی و آمادگی آزمون دستیاری، چه توصیه‌هایی برای داوطلبان آزمون سال ۹۵ دارید؟
ضمن تشکر از ابراز لطف و محبت شما، توصیه من به داوطلبان و علاقمندان به موفقیت در آزمون رزیدنتی این است که از پراکنده خوانی و استفاده همزمان از چندین منبع، جداً پرهیز نمایند؛ بعنوان مثال اگر در یک درس جراحی تصمیم گرفتند کتاب خلاصه آن (CDR) را مطالعه نمایند؛ دیگر سایر جزوات را فراموش کنند و تنها‌‌ همان کتاب را دقیق، خوب و در دور زیاد مطالعه نمایند تا به تسلط کافی برسند.
توصیه دیگر اینکه به کتاب‌های مرجع فقط زمانی مراجعه نمایند که در مبحثی دچار ابهام هستند و مطلب را از روی درسنامه یا جزوه خوب متوجه نشده‌اند و یا نیاز دارند زیرنویس شکل یا جدولی را با دقت بیشتر ببینند؛ در غیر اینصورت حجم زیاد کتب مرجع، زمان را از آن‌ها می‌گیرد.
توصیه آخر هم اینکه از مراجعه به افراد و موسسات بدون تجربه و صلاحیت اجرایی لازم جدا پرهیز نمایند تا خدای ناکرده یک سال از عمر گران‌بهای این عزیزان هدر نرود.


منبع مطلب : چند و چون آمادگی برای آزمون دستیاری دندان‌پزشکی در گفتگو با دکتر کسری طبری

سایت ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *