خانه » مطالب دندانپزشکی » پیشگیری از بروز تبخال

پیشگیری از بروز تبخال

herpes-sore

پیشگیری از بروز تبخال :قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دوران قاعدگی در خانم ها،‌ جراحی های دندان یا زیبایی نیز دیگر شرایطی هستند که احتمال بروز تبخال را افزایش می دهند. حتما شما هم از بروز تبخال و مسائل پس از آن متنفر هستید!، امیدواریم مطلب زیر برای جلوگیری از این مشکل مفید واقع باشد.

پیشگیری از بروز تبخال

تبخال یکی از شایع ترین ناراحتی های پوستی است که علاوه بر دردناک بودن، حالت نازیبایی را روی لب ها و اطراف دهان ایجاد می کند. به علاوه بسیار مسری می باشد. اما جالب است بدانید که می توان از ظاهر شدن تبخال ها پیشگیری کرد.

منشا بروز تبخال ویروسی است که برای همیشه در بدن حضور دارد و به صورت بحران های گاهگاهی کم و بیش رایج ظاهر می شود. استرس و خستگی مهم ترین علل زمینه ساز این ناراحتی پوستی هستند.

عکس العمل مناسب نسبت به علائم هشداردهنده تبخال
دوری کردن از بسیاری از این عوامل زمینه ساز واقعا مشکل است اما می توان با شروع اولین علائم هشداردهنده مانند سوزش،‌ خارش، تورم لب ها و تغییر رنگ پوست فورا مانع از بروز تبخال شد.

امروزه داروهای ضد ویروسی وجود دارد که رشد تبخال را متوقف می کند البته زمانی مؤثر است که با مشاهده اولین علائم نشانگر تبخال، فورا استفاده شود. برای تشخیص دقیق تر این مشکل بهتر است در ابتدا با پزشک مشورت کرد تا داروی مناسب تجویز شود. هر چه درمان زودتر صورت گیرد، برای پیشگیری مؤثرتر خواهد بود.

دوره درمان معمولا ۵ روز و استفاده روزانه یکبار است. اما برای افرادی که ۶ بار یا بیشتر در سال دچار تبخال می شوند ( تقریبا هر دو ماه) توصیه شود از درمان های پیشگیرانه که مدت و شدت این مشکل را کاهش می دهد با نظر پزشک استفاده کنند.

حتما بخوانید :  دندان پوسیده و مراقبت های آن

توصیه می شود این دارو را در دیگر شرایطی که با استرس و خستگی همراه است مانند سفر، تغییر محیط شغلی و… همراه داشته باشید. همچنین اگر دچار تبخال شدید، به چشم ها دست نزنید و در صورت استفاده از لنز حتما بهداشت را به خوبی رعایت کنید زیرا احتمال تبخال چشمی وجود دارد.

پیشگیری از سرایت تبخال
برای پیشگیری از سرایت تبخال به دیگر افراد، رعایت توصیه های زیر الزامیست:
۱- دست ها را به طور منظم مخصوصا پس از لمس تبخال به خوبی بشویید.
۲-  از بوسیدن اطرافیان به خصوص افراد ضعیف مانند خانم های باردار، نوزادان، کودکان مبتلا به اگزما و بیماران خودداری کنید.
۳- وسایل شخصی مانند دستکش و دستمال و همچنین وسایل آرایشی را در اختیار دیگران قرار ندهید.

منبع مطلب: باشگاه خبرنگاران جوان

دانستنی های طلایی درباره آفت دهان

زخم های دردناک و عود شده در مخاط دهان را آفت دهان می گویند.این زخم‌ها …