خانه » مطالب دندانپزشکی » علت نامرتب بودن دندان‌ دائمی و اصلی

علت نامرتب بودن دندان‌ دائمی و اصلی

10

یکی از دلایل اصلی نامرتب بودن دندان‌ دائمی را میتوان نژاد، جنس، ژنتیک و اندازه فک و کشیدن زود هنگام دندان شیری در نامرتب شدن دندان‌های دایمی و اصلیتان باشد.برای این‌که اندازه فک فضای کافی برای رویش و قرار گرفتن دندان‌های دایمی را داشته باشد باید از دندان‌های شیری به خوبی مراقبت شود.

علت نامرتب بودن دندان‌ دائمی و اصلی

دکتر کاظم ارجمندی در گفت‌وگو با سینا درباره علل رویش دندان‌های نامرتب اظهار داشت: عواملی همچون‌نژاد، جنس، ژنتیک و اندازه فک و این‌که دندان‌ها بزرگ باشند و فضای کافی برای رویش وجود نداشته باشند در نامرتب شدن دندان‌های دایمی تاثیرگذار هستند.

وی با اشاره به عامل کنترل کننده از رویش دندان‌های نامرتب گفت: حفظ و نگهداری دندان‌های شیری کودکان بسیار مهم است این باور خانواده‌ها که دندان‌های شیری را بی‌فایده می‌دانند و با کوچک‌ترین درد و ناراحتی دندان کودک را می‌کشند اشتباه است.

دکتر ارجمندی گفت: چنان‌چه دندان‌های شیری درد داشت باید به دندانپزشک مراجعه شود و در صورتی که لازم به کشیدن باشد توسط دندانپزشک برای فضلی خالی دندان کشیده شده باید یک حد نگه‌دار تهیه شود تا جای خالی دندان دایمی حفظ شود.

وی در پاسخ به این‌که زبان زدن به جای خالی دندان عامل رویش نامرتب دندان‌ها است، گفت: این‌که زبان زدن باعث کجی دندان می‌شود یک باور غلط است، برآیند نیرو‌ها هنگام رویش دندان به گونه‌ای است که دندان به سمت فضای خالی که وجود دارد حرکت می‌کند چنان‌چه حد مشخصی برای دندانی که می‌خواهد درآید نداشته باشیم ممکن است دندان کج درآید.

ارتودنسی درمان دندان‌های کج بزرگسالان
این دندانپزشک درباره درمان دندان‌های نامرتب گفت: از سن ۱۰ سالگی به بعد به کمک ارتودنسی می‌توان درمان دندان‌های کج را شروع کرد.

حتما بخوانید :  ۱۰ سوالی که درباره ارتودنسی دندانها می پرسند

ارجمندی افزود: در حال حاضر برای انجام ارتودنسی محدودیت سنی وجود ندارد و افراد در سنین بالا هم می‌توانند ارتودنسی را انجام دهند.

وی با اشاره به افرادی که برجستگی لب به علت دندان‌های جلو آمده دارند، خاطر نشان کرد: دندان‌پزشک در مرحله نخست برای این افراد ارتودنسی را بررسی می‌کند چنان‌چه تشخیص دهد که با ارتودنسی اصلاح نمی‌شود آن‌گاه جراحی فک لازم است.

منبع مطلب علت نامرتب بودن دندان‌ دائمی و اصلی

cosmetic-dentistry21

رسیدن به لبخند زیبا با سریع‌ترین راه

در مراسم عروسیتان داشتن یک لبخند زیبا بسیار مهم و حیاتی می باشد زیرا زیبایی ظاهری …