خانه » مطالب دندانپزشکی » عارضه‌های شایع در درمان ارتودنسی

عارضه‌های شایع در درمان ارتودنسی

114

ارتودنسی مثل هر درمان‌های پزشکی دارای عوارضی می باشد.اگر شما مشتاق انجام درمان ارتودنسی هستید باید این عوارض را بشناسید و از راه‌های جلوگیری و درمان آنها را مطلع باشید و در نهایت تصمیم بگیرید که تحمل این عوارض به نتیجه‌ای که امیدوار هستید به دست بیاورد می‌ارزد یا نه.

عارضه‌های شایع در درمان ارتودنسی

ولی عارضه‌های شایع در درمان ارتودنسی بسیار محدود و اگر بیمار بهداشت دهان و همکاری مناسب با دندان‌پزشک خود را در طول درمان درست رعایت کند، اغلب بدون عارضه مضر و بلند مدت خواهد بود.

عوارض در تمام زمینه‌های درمان پزشکی دو گروه کلی هستند: آن‌هایی که قابل اجتناب هستند، آن‌هایی که قابل اجتناب نیستند. البته عوارض را می‌توان به: قابل برگشت و غیر قابل برگشت و یا به کوتاه مدت و بلند مدت هم تقسیم بندی کرد.
در این بین فقط درصد و خطر عوارض کم و زیاد می‌شود وگرنه هر دستکاری در محیط بدن به هر حال عوارضی خواهد داشت!

شما در طی درمان ارتودنسی محدودیت‌هایی خواهید داشت (مثلا در غذا خوردن و…) یا ممکن است به علت وجود اتصالات ارتودنسی، گونه یا زبانتان آزرده شوند و… اما همه این موقعیت‌ها محدود به دوران ارتودنسی خواهند بود و با اتمام ارتودنسی فقط خاطره آن‌ها برایتان خواهد ماند!

حال اگر ارتودنسی موفقی داشته باشید، این خاطره‌ها مصداق شعر» نابرده رنج گنج مسیر نمی‌شود» می‌باشند!اما‌ گاه برخی عوارض ممکن است اثر دایم و غیر قابل برگشت یا غیر قابل جبران بگذارند!
در این بین، شایع‌ترین عارضه ارتودنسی که تا حدودی غیر قابل اجتناب است، گرد شدن نوک ریشه‌هاست که اگر ارتودنسی درستی انجام شود، بسیار ناچیز خواهد بود و هیچ خطری دندان‌ها را تهدید نخواهد کرد.
توجه داشته باشید که این گرد شدن در برخی افراد حتی بدون ارتودنسی هم اتفاق می‌افتد!

حتما بخوانید :  مسواک مناسب چه وِیژگیهایی دارد؟

به این تصویر توجه کنید:

avarez-ortho-1024x491

این تصاویر از رادیوگرافی‌های قبل و بعد از درمان خانم بزرگسالی انتخاب شده‌اند که به علت سختی کار اتفاقا درمان طولانی سه سال را  هم داشته است.

فلش‌های سبز بعد از ارتودنسی را نشان می‌دهند: گرد شدن نوک ریشه‌ها بسیار محدود و قابل اغماض هستند و هیچ خطری دوام دندان‌ها را تهدید نمی‌کند.

به دو خط موازی که با فلش قرمز مشخص شده توج کنید. این فاصله حالتی است که بعد از ارتودنسی طبیعی است و علت اصلی لق به نظر رسیدن دندان هاست. البته این حالت در فردی که بهداشت خوبی داشته و لثه و استخوان سالمی دارد، بلافاصله بعد از ارتودنسی شروع به رفع شدن می‌کند و معمولا به دوماه نمی‌کشد که دندان‌ها دوباره کاملا محکم می‌شوند و این فاصله به حالت قبل بر می‌گردد.

اغلب عوارض غیر قابل برگشت در ارتودنسی، قابل اجتناب هستند:
عدم رعایت بهداشت در طی ارتودنسی باعث می‌شود صدماتی به بافت دندان‌ها یا اطراف دندان‌ها وارد شود: پوسیدگی دندان‌ها و تخریب لثه و استخوان از شایع‌ترین نتایج این همکاری نامناسب است.
در اصل ارتودنسی نیست که سبب پوسیدگی و… می‌شود! خود فرد است که با عدم رعایت مناسب بهداشت، به خود و مسیر ارتودنسی صدمه می‌زند.
البته، ارتودنتیست هم اگر تبحر کافی نداشته باشد، می‌تواند صدمات زیادی را سبب شود.
ولی یک ارتودنتیست حاذق، هم کار خود را درست انجام می‌دهد و هم شما را به موقع از خطر آگاه کرده و نجات می‌دهد.

منبع مطلب : عارضه‌های شایع در درمان ارتودنسی

ortodensi

آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟ ارتودنسی روشی درمانی برای نظم و ترتیب دادن به دندان ها …