خانه » مطالب دندانپزشکی » علایم دهانی ایدز

علایم دهانی ایدز

aids

علایم دهانی ایدز ، همانطور که می‌‏دانید بیماری ایدز سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد و آن را تضعیف می‌‏کند. در این پست با علایم بیماری ایدز اشما می شویم.

شناسایی و معرفی علایم دهانی ایدز

«بیماری ایدز سه مرحله دارد؛ مرحله اول زمانی است که ویروس وارد بدن می‌‏شود، فرد را مبتلا می‌‏کند و عفونت حادی نشان می‌‏دهد. پس از حدود؟ تا؟ هفته بیماری وارد مرحله نهفتگی می‌‏شود. در مرحله نهفتگی بیمار یا حتی جامعه پزشکی از وجود ویروس در بدن خبر ندارند. این دوره، «دوره انتقال» نام دارد و اگر بیماری بتواند علائم هشداردهنده بیماری خود را جدی بگیرد و به پزشک مراجعه کند، با آزمایش‏هایی که درخواست می‌شود، بیماری شناسایی می‌‏شود و تحت‌درمان قرار می‌‏گیرد. خوشبختانه درمان‏هایی که امروزه برای بیماران مبتلا به ایدز وجود دارد، می‌‏تواند سالیان سال بیمار را زنده و سالم نگه‌دارد.» این‌ها را دکتر آرش منصوریان، دندان‌پزشک، متخصص بیماری‏های دهان و فک و صورت و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علائم هشداردهنده دهانی بیماری ایدز می‌‏گوید.

با دیدن چه علائمی در دهان باید به اچ‌آی‌وی/ ایدز شک کرد؟
در واقع وقتی ویروس ایدز وارد بدن می‌‏شود به سلول‏هایی که مسئول دفاع بدن هستند حمله می‌‏کند و آن‌ها را از بین می‌‏برد. در نتیجه بدن به‌تدریج در برابر عوامل بیماری‏زا ضعیف می‌‏شود و علائم بیماری در فرد بروز می‌کند. در دهان هم این اتفاق می‌‏افتد. هر چند ممکن است با از بین رفتن تعدادی از سلول‏های دفاعی، بدن هیچ واکنش خاصی نشان ندهد و بیمار هم متوجه ابتلا به عفونت نباشد، اما وقتی تعداد بیشتری از سلول‏های دفاعی از بین می‌‏روند، برخی علائم در بدن ظاهر می‌‏شوند که ممکن است بسیار مشکوک و مبهم باشند. البته علامت‏‏هایی هم در دهان بروز می‌‏کنند. یکی از این علائم ظاهر شدن آفت‏هاست. البته آفت بیماری شایعی است و بسیاری از افراد در اثر استرس‏های روزانه به آن مبتلا می‌شوند اما وقتی آفت متعدد و چند بار در دهان ایجاد شود و دوره‏های آن ۶-۵ یا ۷ بار در ماه تکرار شود، اعمال فیزیولوژیک فرد را تحت‌تاثیر قرار دهد و با هیچ روشی نتوان آن را کنترل کرد، می‌‏تواند علامت هشداردهنده بیماری ایدز باشد. در این صورت دندان‌پزشک بیمار را برای انجام برخی آزمایش‏های تکمیلی ارجاع خواهد داد تا علت بروز آفت‏های متعدد و مکرر پیدا شود. علت‏‏های متعددی باعث بروز این مشکل می‌‏شود که یکی از آن‌ها نقص سیستم ایمنی بدن است. توجه داشته باشید که از لحاظ ظاهری آفت‏های ناشی از نقص سیستم ایمنی کاملا شبیه آفت‏‏های معمولی هستند. تنها تفاوتشان مدت زمان طولانی بروزشان است که با هیچ روشی هم درمان نمی‌‏شوند در حالی که آفت‏های معمولی بعد از چند روز کاملا از بین می‌‏روند.

به جز آفت چه علائم دیگری وجود دارد؟
در اثر کاهش مقاومت سیستم دفاعی بدن ممکن است بیماری‏های قارچی در دهان ایجاد شوند. البته این بیماری هم نسبتا شایع است و افراد زیادی به‌خصوص کسانی که دندان مصنوعی دارند، افرادی که به هر دلیلی سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است، افرادی که داروهای مختلفی مصرف می‌‏کنند و… به آن مبتلا می‌‏شوند اما اگر بیماری قارچی یا کاندیدیازیس مدت زمان طولانی در دهان بیمار باقی بماند و درمان‏های ضدقارچ مفید نباشند، دندان‌پزشک یا پزشک باید به بیماری‏هایی که می‌‏تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، شک کند و درخواست آزمایش‏های تکمیلی‏ بدهد یا بیمار را به مراکز تخصصی‏‌تر ارجاع دهد بنابراین به همه مردم توصیه می‌‏کنم در صورتی که در دهانشان ضایعات قرمز یا سفیدرنگی مشاهده کردند که با سوزش یا بدمزه شدن دهان همراه بود و مدت زمان زیادی طول کشید و درمان نشد، حتما برای بررسی علت به دندان‌پزشک مراجعه کنند.

حتما بخوانید :  آیا کودکتان در حال درآوردن دندان است؟

آیا تبخال هم می‌‏تواند یک علامت هشداردهنده باشد؟
تبخال هم یک بیماری ویروسی است اما انواع مختلف و خاصی دارد. نوعی از تبخال داخل دهان ایجاد می‌‏شود و لثه را درگیر می‌‏کند و باعث قرمزی و درد لثه می‌‏شود. نوع دیگری از تبخال که به آن نوع عودکننده می‌گویند هم روی لب ایجاد می‌‏شود و بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌‏شوند. این تبخال‏‌ها معمولا خیلی مهم نیستند و پس از مدت کوتاهی از بین می‌‏روند اما اگر تبخال داخل دهانی‌ای که با هیچ داروی ضدویروسی کنترل نشود، مدت زمان طولانی در دهان بماند و بیمار مکرر به آن مبتلا شود، می‌تواند نشانه این باشد که سیستم ایمنی بدن دچار مشکل شده است و پزشک باید با آزمایش‏هایی بررسی کند که آیا این مشکل از نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری‏هاست یا تهاجم ویروس اچ‌آی‌وی.

خونریزی از لثه‏‌ها چطور؟
بیماری‏های لثه هم می‌توانند هشداردهنده باشند ولی برخی بیماری‏های لثه بسیار شایع‌اند و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد جامعه به دلیل رعایت نکردن بهداشت و… به آن‌ها مبتلا هستند؛ مثل خونریزی لثه‏‌ها هنگام مسواک زدن، اما وقتی در سنین خاصی دندان‏های فرد به طورکلی یا در حد چند دندان همزمان با هم لق ‏شوند، لثه‏‌ها بی‏جهت و مکرر خونریزی ‏کنند یا قرمز باشند، باید این موضوع را جدی گرفت و به دندان‌پزشک مراجعه کرد.

علایم دهانی ایدز کدام‏‌ها هستند؟
با سرکوب سیستم ایمنی، علائم به‌تدریج در سرتاسر بدن ظاهر می‌‏شوند که دهان هم یکی از آنهاست. در این مرحله ضایعات سفیدرنگی در کناره‏های دوطرف زبان به‌وجود می‌‏آید. این ضایعات ارتباط بیشتری با بیماری ایدز دارند اما می‌‏توانند به دلایل دیگری هم ایجاد شوند بنابراین نمی‌‏توان قبل از مشاهده نتیجه آزمایش به طور قطع گفت وجود این ضایعات حتما دلیل ابتلا به بیماری ایدز است.

منبع مطلب : شناسایی و معرفی علایم دهانی ایدز

داروهای خانگی برای دهان زخم

داروهای خانگی برای دهان زخم زخم های دهان کاملا رایج و تحریک کننده هستند. این …