خانه » مطالب دندانپزشکی » درمان ريشه به جاي ‌كشيدن دندان

درمان ريشه به جاي ‌كشيدن دندان

مراجعه به دندانپزشك و استفاده از خدمات مختلف دندانپزشكي در بيشتر مواقع آنقدر پرهزينه است كه بسياري از افراد جامعه، تنها در صورتي كه از دندان درد به ستوه آمده باشند، به سراغ درمان مي‌روند.

دندان درد براساس مطالعه دانشگاهي كه روي حدود 400 بيمار مراجعه‌كننده براي درمان ريشه دندان (عصب‌كشي) صورت گرفته، مشخص شده است كه حداقل نيمي از اين افراد از دندان‌درد ناشي از بيماري التهاب شديد پالپ (عصب دندان) رنج مي‌برند. اين در حالي است كه درمان ريشه دندان در كشور ما همانند بسياري ديگر از كشورها شامل خدمات بيمه محسوب نمي‌شود و تعداد زيادي از افراد مراجعه‌كننده به اين مراكز كه از درد دندان به دليل التهاب پالپ دنداني شكايت دارند و نيازمند درمان ريشه دندان هستند، چاره‌اي جز كشيدن دندان ندارند.

درواقع هزينه سنگين درمان ريشه دندان، در دسترس نبودن تجهيزات تخصصي در مناطق مختلف كشور و نبود پوشش بيمه‌اي براي درمان ريشه دندان باعث شده‌اند تا براي بسياري از مبتلايان به درد ناشي از عصب دندان، چاره‌اي جز كشيدن دندانشان وجود نداشته باشد؛ اما به نظر مي‌رسد با بهره‌گيري از روش نوين درمان پالپ زنده كه قرار است تا 2 ماه آينده در كشور اجرايي شود، آمار كشيدن دندان‌ها به ميزان چشمگيري در كشور كاهش يابد و به نوعي راه‌حل اساسي براي درمان اين مشكل پيش روي بيماران و پزشكان قرار گيرد.

درمان پالپ زنده به عنوان يك درمان جهت حفظ و نگهداري بافت پالپي در وضعيت سالم در دندان‌هايي كه قبلا تحت تاثير تروما و پروسه‌هاي ترميمي قرار گرفته‌اند، مطرح مي‌شود. اين درمان بويژه در دندان‌هاي دائمي جوان كه تكامل ريشه ناكافي است، مورد توجه قرار مي‌گيرد.

حتما بخوانید :  زرد شدن رنگ دندان‌ بعد از ارتودنسی

با اشاره به اين‌كه نتايج درمان پالپ زنده با بهره‌گيري از سيمان مخلوط غني شده كلسيمي پس از انجام مراحل پژوهشي موفقيت‌آميز، منجر به جلب نظر مساعد وزارت بهداشت شد، تصريح كرد: استقبال معاونت سلامت وزارت بهداشت از اين طرح سبب شد تا استفاده از روش درماني نوين پالپ زنده به بسته ارائه خدمات دندانپزشكي اضافه شده و به كليه دانشگاه‌ها ابلاغ شود.