خانه » مطالب دندانپزشکی » خونریزی لثه هنگام مسواک زدن دندان

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن دندان

اولین علامت وجود جرم، خونریزی هنگام مسواک زدن و همچنین تغییر فرم و رنگ لثه به صورت قرمزی و افزایش حجم لثه است.

در صورت مشاهده علائم زیر ، حتی بدون احساس درد و ناراحتی به پزشک مراجعه کنید:

–    تغییر در اندازه و فرم دندانها و یا نوع گاز گرفتن
–    تشکیل کیسه بین دندان و لثه
–    خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن و یا بعد از آن
–    شل شدن یا تغییر جای دندانها
–    بوی بد دهان و یا احساس طعم بد در دهان به مدت طولانی
–    لثه قرمز، متورم و حساس
–    عقب رفتن و یا تحلیل رفتن لثه ها

يکي از علامت‌هاي بيماري لثه، خون‌ريزي از لثه‌ها به صورت خودبه‌خود، هنگام غذا خوردن يا هنگام مسواک کردن است اما شدت و پيشرفت بيماري با اين علامت و به وسيله بيمار قابل تشخيص نيست.

هنگامي که ميکروب‌ها به صورت يک لايه نرم همراه با مواد غذايي و مواد موجود در بزاق به سطح دندان (تاج و ريشه) مي‌چسبند با برانگيختن سيستم ايمني لثه‌ها را پرخون و ملتهب مي‌‌کنند. در اين شرايط که هنوز جرم تشکيل نشده و لايه نرمي روي دندان شکل گرفته، به راحتي قابل برداشتن به وسيله مسواک و نخ دندان است و با رعايت بهداشت به حالت طبيعي برخواهد گشت اما در صورتي که زمان زيادي از تشکيل اين لايه بگذرد و لايه سخت شده باشد (به عبارتي، جِرم تشکيل شده باشد) امکان تميز کردن و برداشتن آن با مسواک وجود ندارد و دندان‌ها بايد جرم‌گيري شوند. لازم به توضيح است که مکانيزم ايجاد التهاب در هر دو حالت يکسان است. بنابراين کساني که به دليل خون‌ريزي لثه‌ها از مسواک کردن اجتناب مي‌کنند، نه تنها باعث درمان مشکل و بهبود لثه‌ها نمي‌شوند؛ بلکه به تجمع ميکروب‌ها و جرم‌ها کمک مي‌کنند.

به خاطر داشته باشيد مراجعه نکردن به دندانپزشک باعث مي‌شود آسيب‌ها جدي‌تر و هزينه درمان بيشتر شود. در حالت طبيعي، از مجموع طول دندان، حدود 3/2 آن ريشه و 3/1 آن تاج است. 3/2 ريشه داخل استخوان قرار گرفته و ارتباط دندان و استخوان به وسيله اليافي به نام پريودنتال برقرار مي‌شود. همچنين در قسمت بالاي استخوان لثه به دندان چسبندگي دارد. در شروع بيماري، لثه اطراف دندان ملتهب مي‌شود.
اگر شما دير اقدام درماني کنيد، التهاب پايدارشده و لثه از حالت طبيعي خارج مي‌شود. با بيمار شدن لثه‌ ممکن است استخوان اطراف دندان نيز تخريب شود. به ياد داشته باشيد بسياري از بيماري‌هاي پريودنتال (لثه) شديد، در واقع، ادامه بيماري ساده‌اي است که با عدم رعايت بهداشت، مسواک نکردن و جرم‌گيري نکردن شروع شده است.

حتما بخوانید :  مراقبتهای لازم بعد از جراحی لثه و کشیدن دندان

روشهای پیشگیری از خونریزی و ورم لثه ها

1- حداقل 2 مرتبه در روز مسواک بزنید. تکنیک صحیح مسواک زدن در این میان حائز اهمیت است. برای کسب اطمینان د راین رابطه ، از دندانپزشک بخواهید روش صحیح را به شما آموزش دهد.
2- کشیدن نخ دندان در هر روز: یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از مشکلات لثه ، کشیدن نخ دندان است.
3- داشتن رژیم غذایی مناسب: رژیم متعادل حاوی مقدار کافی از ویتامین C و کلسیم در پیشگیری از بروز بیماری های دهان ودندان لازم است.
4- به اندازه کافی بنوشید: نوشیدن آب بخصوص بعد از صرف غذا به شست و شوی دهان و دندان کمک موثری می کند.
5- عدم مصرف دخانیات
6- احتیاط در مصرف نوشیدنی ها و یا غذاهای فوق العاده سرد یا گرم: افراد مبتلا به بیماری لثه در هنگام مصرف نوشیدنی یا غذای گرم و یا سرد احساس راحتی بیشتری می کنند.
7- استراحت: استرس و تنش باعث افزایش هورمون کورتیزول شده که این هورمون باعث التهاب سراسر بدن از جمله لثه ها می شود.

eltehabe_laseh

التهاب لثه وعوامل موثر

التهاب لثه لثه ممکن است به دلیل حساسیت به دهانشویه یا محصولات دیگر دندان متورم  …