خانه » مطالب دندانپزشکی » انواع دندان‌ درد و درمان‌ آنها

انواع دندان‌ درد و درمان‌ آنها

dandan_dard

انواع دندان‌ درد و درمان‌ آنها

دندان‌درد ، یکی از تجربیات ناخوشایند درد است. بسیاری از افرادی که تجربه دندان‌درد دارند این درد را در زمره بد‌ترین دردهایی که تجربه کرده‌اند طبقه‌بندی می کنند!

دندان‌درد  می تواند با شکل های مختلف و شدت متفاوتی بروز دهد. نکته جالب اینکه علت برخی از دندان‌درد‌ها می‌تواند حتی دندان نباشد. برخی مشکلات پزشکی دیگر مثل سردردهای می‌گرنی، درد عضلانی، سینوزیت و حتی در موارد نادر مواردی مثل سکته قلبی می‌توانند درد دندان را تقلید کنند و درحالی‌که منشأ درد جای دیگری است فرد مبتلا، درد را به‌صورت دندان‌درد احساس کند!
به‌طورکلی دردهای مربوط به دندان و با منشأ دندانی می‌توانند برحسب مدت‌زمان طول کشیدن درد، تناوب درد، شدت درد و … طبقه‌بندی شوند. در این مطلب در مورد انواع درد با منشأ دندانی و کیفیت آن‌ها نکاتی را بیان می‌کنیم:

درد لحظه‌ای بسیار کوتاه به‌صورت حساس شدن دندان به غذا‌ها و نوشیدنی‌های سرد و گرم:
این نوع درد به‌صورت درد لحظه‌ای و بسیار کوتاه می‌باشد که بلافاصله خوب می‌شود و مشکل عمده‌ای به شمار نمی‌آید. یک پوسیدگی کوچک، ترمیم دارای نشتی، تحلیل لثه و … می‌تواند عامل اصلی ایجادکننده چنین دردی باشد که بسیاری از این موارد قابل‌درمان هستند.
درمانی که برای این دندان‌ها در نظر گرفته می‌شود اغلب درمان کاهش حساسیت و کنترلی بدون مداخله درمانی در مطب می‌باشد. خمیردندان‌های ضد حساسیت، استفاده از مسواک نرم، عدم تماس مسواک با محل سایش‌های دندانی و در صورت برطرف نشدن در‌‌نهایت مداخله دندانپزشکی درمان این نوع مشکلات می‌باشد.

حساسیت بعد از پر کردن دندان:
بعد از پر کردن دندان، مخصوصاً بعد از پرشدن‌های عمیق دندان، احتمال حساسیت به سرما و گرما تا مدت‌ها وجود دارد. ممکن است این حساسیت دو الی چهار هفته طول بکشد! این مدت را با این دندان‌ها مدارا کنید و در صورت برطرف نشدن یا کاهشی نبودن روند حساسیت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درد تیز در زمان جویدن غذا‌ها و فشار دندان‌ها روی‌هم:
علت‌های متنوعی می‌توانند این نوع درد را ایجاد کنند. وجود پوسیدگی، وجود یک پرکردگی ضعیف یا نامناسب یا ترک در دندان و آسیب به پالپ (عصب) دندان می‌توانند عامل این درد‌ها باشند.
این نوع درد ازجمله دردهایی هست که نیازمند حضور شما در مطب دندانپزشکی است. در این نوع درد‌ها، نیاز به مداخله دندانپزشکی وجود دارد. دندانپزشک ممکن است تشخیص دهد که دندان شما نیازمند درمان ریشه (عصب‌کشی) می‌باشد. در این صورت ممکن است شمارا برای انجام درمان به یک متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) ارجاع دهد. اندودنتیست، دندانپزشکی است که در درمان ریشه دندان آموزش‌های تخصصی دیده است. در جریان عصب‌کشی (درمان ریشه)، پالپ (عصب) آسیب‌دیده دندان خارج می‌شود و داخل فضای کانال‌های ریشه شما جهت جلوگیری از عفونی شدن مجدد، با ماده‌ای مهروموم و پر می‌شود.

حتما بخوانید :  تفاوت های میان دو روش جلا دادن دندان

درد طولانی‌ مدت بیش از سی ثانیه، بعد از خوردن غذای سرد و گرم:
در حالتی که درد دندان چنین حالتی داشته باشد، آسیب غیرقابل‌برگشت به پالپ (عصب) دندان واردشده است. این آسیب غیرقابل‌برگشت به دلیل پوسیدگی یا ضربه به دندان، به پالپ واردشده است. در این نوع درد دندان، مراجعه به دندانپزشک و یا متخصص درمان ریشه برای درمان و حفظ این دندان‌ها موردنیاز خواهد بود.

درد مداوم و شدید همراه با فشار و تورم در ناحیه لثه و حساسیت به لمس:
وقتی به چنین دردی دچار می‌شویم، در پای ریشه دندان ما، آبسه ایجادشده است. به دنبال عفونت، عوامل التهابی از فضای کانال ریشه، وارد فضای بافت دور دندان و استخوان دور آن شده‌اند. در چنین حالتی مراجعه اورژانسی به متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) ممکن است برای شما نیاز باشد.

درصورتی‌که نتوانید سریع خود را به دندانپزشک برسانید، می‌توانید درصورتی‌که منع مصرفی از پزشک معالج برای شما در نظر نگرفته شده است، از داروهای ضد درد بدون نسخه (مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن) استفاده کنید.

درد نامعلوم و مبهم در دندان‌های بالا و فک بالا:
سایش فشاری دندان‌ها روی‌هم که براکسیزم نامیده می‌شود، می‌تواند چنین نوع دردی را ایجاد کند. دردهای صورتی به دنبال سینوزیت هم می‌تواند به‌صورت درد دندان با این کیفیت احساس شود. برای درمان سینوزیت البته باید به پزشک و متخصصین پزشکی مربوطه مراجعه کنید ولی برای درمان براکسیزم (سایش)، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

“برای نگارش این مطلب از سایت جامعه اندودنتیست‌های امریکا (AAE) به‌عنوان منبع استفاده‌شده است.”

toothache_2

درمان دندان درد در منزل با ۴ روش

درمان دندان درد در منزل با ۴ روش در بیشتر موارد دندان درد زمانی آغاز …