خانه » مطالب دندانپزشکی » اثربخشی آب نمک در کاهش دردهای ناشی از قالب‌گیری پروتز

اثربخشی آب نمک در کاهش دردهای ناشی از قالب‌گیری پروتز

salt-water-mouth-wash

اثربخشی آب نمک در کاهش دردهای ناشی از قالب‌گیری پروتز

محققان دریافتند: استفاده از آب نمک و سرم پس از نخ‌گذاری در پروتز ثابت در تسکین درد و کاهش التهاب لثه مؤثراست.
به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسنا – منطقه علوم پزشکی تهران، مطالعه‌ای با هدف بررسی اثر استفاده از آب نمک و سرم در تسکین درد بیماران در پی نخ‌گذاری، توسط گروهی از محققان دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.
در این مطالعه که به صورت بالینی صورت گرفت از ۲۲ بیمار که دارای ۲ دندان مولر درمان ریشه شده جهت ساخت و نصب روکش در هر فک بودند استفاده شد.
در مراحل مختلف پروتز ثابت اگر چه از بی‌حسی جهت کاهش درد یا حذف درد استفاده می‌شود ولی هنگام نخ‌گذاری حتی پس از اتمام بی‌حسی، بعضی از بیماران درد ناخوشایندی را گزارش می‌کنند.
گفتنی است درد نقش حفاظتی بیولوژیکی بسیار قوی و مفیدی را در سلامت انسان ایفا می‌کند و در عین حال از ناخوشایندترین احساس‌های جسمانی نیز می‌باشد.
در ادامه بررسی کلیه اعمال ساخت و نصب روکش در هر دو دندان مشابه انجام گردید. برای بی حس کردن لثه از بی‌حسی اینتردنگال (اینتردنتال) استفاده شد پس از اتمام بی‌حسی و قبل از دادن دارو و دارونما طبق روش VAS (Visual analog scale) توسط بیماران به درد نمره داده شد.
در یک گروه از آب ولرم به عنوان دارونما و در گروه دیگر از آب نمک به عنوان دارو استفاده شد. پس از استفاده از دارو و دارونما میزان درد اندازه گیری شد.
میانگین شدت درد، قبل و بعد از مصرف دارونما (مرحله‌ اول) از نظر آماری اختلاف معنی‌داری نداشت ولی قبل و بعد از مصرف آب نمک و سرم در مرحله دوم تفاوت معناداری در میانگین شدت درد ملاحظه شد.
نتایج این بررسی نشانگر این است که استفاده از آب نمک و سرم (g2+12 و ۲۵۰ سی‌سی آب) به صورت دهان‌شویه به مدت ۵ دقیقه پس از قالب‌گیری باعث کاهش یا حذف درد می‌گردد.
طبق یافته های نهایی این پژوهش استفاده از آب نمک پس از نخ‌گذاری در پروتز ثابت جهت تسکین درد و کاهش التهاب لثه به عنوان یک ماده بی‌ضرر توصیه می شود.

حتما بخوانید :  امراض مرتبط با عدم نظافت دندانها

منبع: نیکصالحی

Receding-Gums Grow-Back--546x365

التهاب لثه را با بیماری لثه اشتباه نگیرید