خانه » بیماری ها » ۶ تصمیم قاطع در سال نو برای مبتلایان به آرتروز

۶ تصمیم قاطع در سال نو برای مبتلایان به آرتروز

آرتروز

سال نو را با این تغییرات در سبک زندگی خود برگزار کنید و با درد کمتری قدم به سال جدید بگذارید.

آغاز سال نو همیشه بهترین زمان برای تفکر درباره ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگیست، از آن جمله می‌توان به تغییراتی اشاره کرد که به کنترل آرتروز کمک می‌کنند. فقط کافیست آن تغییرات جزئی را در زندگی روزمره اعمال کنید تا تاثیرات مثبت آن را در کاهش دردهای مفاصل مشاهده نمائید و در نهایت سلامت عمومی بدنتان را تضمین کنید. حتی در مواردی ممکن است دیگر نیازی به داروهای آرتروز پیدا نکنید.

در اینجا به تصمیمات قاطعی اشاره می‌کنیم که برایتان ارزشمند و موثر است.

  1. برنامه غذایی خود را اصلاح کنید.

دکتر اسکات زاشین دارای برد تخصصی روماتولوژی و متخصص بیماری‌های داخلی در دالاس تگزاس می‌گوید: “ما معتقدیم اصلاح برنامه غذایی یکی از مواردیست که موجب بهبود آرتروز مفصلی- استخوانی افرادی می‌گردد که نیازی به درمان‌های دارویی ندارند.”

داشتن وزن ایده‌آل، از میزان فشاری که بر مفاصل وارد می‌شود کاسته و منجر به کاهش دردهای آرتروزی می‌گردد. در صورت امکان میوه و سبزیجات بیشتری در برنامه غذایی خود بگنجانید و مصرف گوشت‌های چرب را تقلیل دهید زیرا همین دو تغییر منجر به کاهش وزن خواهند شد. این تغییرات علاوه بر کاهش وزن موجب کاهش التهابات شده و بالطبع بهبود دردهای آرتروزی را همراه خواهد داشت.

دکتر زاشین می‌گوید: “میوه‌ها و سبزیجات از جمله مواد غذایی ضدالتهاب محسوب می‌شوند، در حالی که گوشت‌های چرب التهابات‌زا هستند.”

  1. ورزش را آغاز کنید.

بسیاری از مبتلایان به آرتروز مفصلی – استخوانی تصور می‌کنند که نباید- یا نمی‌توانند ورزش کنند. اما حقیقت چیز دیگریست، دکتر زاشین معتقد است: “ورزش برای مبتلایان به آرتروز مفصلی- استخوانی بسیار مفید بوده و بافت‌های محافظ مفاصل را تقویت می‌کند.”

ورزش از میزان فشاری که به صورت مستقیم به مفاصل وارد می‌شود کاسته و در بهبود دردهای مفصلی موثر است. با پزشک خود در ارتباط با درمان‌ با حرکات ورزشی صحبت کنید، از او بخواهید ورزش‌هایی که برای کاهش دردهای مفصلی مناسب است را به شما معرفی کند. در ضمن زاشین ورزش‌هایی از قبیل دوچرخه‌سواری و شنا را توصیه می‌کند زیرا در عین حال که فعالیت‌ ورزشی هستند، منجر به تشدید دردهای مفصلی نمی‌شوند.

  1. درمان‌های جایگزین را امتحان کنید.

مصرف طولانی دارو به طور قطع عوارض جانبی بسیاری به همراه خواهد داشت، به همین دلیل افراد بسیاری برای کاهش دردهای ناشی از آرتروز در جستجوی درمان‌های جایگزین هستند. دکتر زاشین معتقد است: ” ایده بدی نیست.”

درمان‌های جایگزین ارزش امتحان کردن را دارند، در صورتی که موثر واقع شوند عالیست و اگر هم موثر نباشند، ضرری ندارند. وی برای تسکین درد، سولفات گلوکوزامین که بدون نسخه می‌توان دریافت کرد را پیشنهاد می‌دهد. او اشاره می‌کند که: “از آنجایی که داروی نسبتا گران قیمتی است، بنابراین ۳ ماه آن را مصرف کنید و اگر دردهایتان تسکین نیافت آن را قطع کنید.” شما می‌توانید این مکمل را از داروخانه‌های اطراف منزلتان تهیه کنید.

  1. بیشتر بخوابید.

زاشین می‌گوید: “خواب کلید سلامت است، اگر همواره احساس خستگی می‌کنید و با وجود استراحت، حس می‌کنید به اندازه کافی استراحت نکرده‌اید به احتمال زیاد از نظر جسمانی در وضعیت ناخوشایندی قرار دارید.” اگر خسته باشید، تمام توصیه‌های بالا مبنی بر تغییرات مثبت در سبک زندگی مانند ورزش کردن و برنامه غذایی سالم‌تر ثمری نخواهد داشت و همین امر به وخامت دردهای مفصلی دامن می‌زند.

دکتر زاشین می‌گوید: “ما در بررسی‌های بالینی از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا دریافتیم که بی‌خوابی مفرط می‌تواند دردهای مفصلی را تشدید کند.” مهمترین نکته در باب خواب این است که هنگامی که بیدار می‌شوید باید حس کنید که نیرویی دوباره در شما دمیده شده نه اینکه در طول روز دائما کسل باشید. در صورتی که با مشکل خواب مواجهید با پزشک خود مشورت کنید.

  1. از حمایت دیگران استقبال کنید.

برای برخی افراد داشتن حامی امریست بدیهی اما بسیاری از مردم خواهان استقلال هستند و در برابر طلب یاری از دیگران مقاومت می‌کنند. زاشین خاطر نشان می‌کند که در انجام کارهای فیزیکی از دیگران طلب کمک کنید و در کل حساب‌شده گام بردارید.

وی معتقد است: “اکثر بیماران هم روزهای خوش دارند و هم ناخوش.” در روزهای خوش تصور نکنید قادر به انجام هر کاری هستید. به عنوان مثال دفعه بعد که فروشنده پیشنهاد کرد که کیسه‌های خریدتان تا ماشین برایتان بیاورد، فقط ماشین را به او نشان دهید. ساعت‌هایی که فارغ از دردهای آرتروز سپری می‌کنید ناشی از همین لحظه‌های استراحت و بدون فشار جسمانی است.

  1. فشارهای روحی را کم کنید.

زندگی بدون فشارهای روحی امکان‌پذیر نیست، آنها به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما بدل شده‌اند. به اعتقاد زاشین، نکته کلیدی این است که یاد بگیرید فشارهای روحی را کنترل کنید. وی خاطر نشان می‌کند راه‌هایی مثبتی برای تخلیه فشارهای روحی مانند عبادت، مدیتیشین و یوگا را امتحان کنید.

او می گوید، کاستن از فشارهای روحی بسیار مهم است زیرا آنها تاثیرات منفی فراوانی مانند بی‌خوابی و بدخوابی به همراه دارند. فشارهای روحی دردهای جسمانی را افزایش داده و احتمال انجام فعالیت‌های سالم برای حفظ سبک زندگی سلامت را تقلیل می‌دهند. زمان‌هایی را به معاشرت با دیگران اختصاص دهید از جمله صرف ناهار با دوستان، یا برای کاهش استرس و تاثیرات منفی آرتروز بر زندگیتان مدیتیشن‌های انفرادی را تمرین کنید.

مجله سلامت

گردآوری: برج دنتال

سایت ایران