خانه » بیماری ها » ۴ راهی که بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند از یوگا بهره ببرند.

۴ راهی که بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند از یوگا بهره ببرند.

یوگا

این اکتبر دقیقا یک سال است که پزشکان تشخیص دادند که مادرم مبتلا به سرطان است. اگرچه حامیان با محبت، ۳۱ روز به صورت نمادین از روبان صورتی استفاده می‌کنند، اما برای افرادی که از سرطان رنج می‌برند و از همان روزهای اول تشخیص تا مدت‌ها بعد از درمان نیز با چالش‌های فیزیکی و روحی روبرو هستند، هیچ یک از روزهای سال فرقی نمی‌کند. ‌

مادر من در رویایی با سرطان شجاعت و مناعت طبعی عالی از خود نشان داد. او در طی روند درمان، به سرگرمی جدیدی علاقمند شده بود، یوگا. مشاور و راهنمای مخصوص مرکز درمان سرطان که مادرم در آن شرکت داشت او را تشویق می‌کرد که در کلاس‌های یوگا شرکت کند، زیرا خودش نیز با کمک یوگا غول سرطان را شکست داده بود. من هرگز تصور نمی‌کردم که مادر ۷۱ ساله من چنین عاشق و شیفته یوگا شود.

مطالعات اثبات می‌کند که تمرینات یوگا در طی درمان سرطان، به طور اساسی موجب بهبود علائم فیزیکی سرطان از قبیل درد و خستگی مفرط می‌شود. بعلاوه بر اساس خبرنامه دانشگاه پزشکی هاروارد، یوگا از میزان استرس و اضطراب می‌کاهد که در نهایت منجر به ضربان قلب منظم، فشار خون پایین‌تر و سهولت در تنفس می‌گردد. مضافا، بیمارانی که تمرینات یوگا انجام‌ می‌دهند در مقایسه با افرادی که مبادرت به تمرینات یوگا نمی‌ورزند، حساسیت کمتری نسبت به درد نشان می‌دهند، بنابراین تحمل طول درمان برایشان راحت‌تر خواهد بود.

مزایای یوگا ورای بهبودی‌های جسمانیست و صرفا به آن ختم نمی‌شود، همچنین محققان دانشگاه دوک اثبات کردند که چطور یوگا در کنار مدیتیشن از شدت افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی کاسته و به بیمار کمک می‌کند تا شرایط روحی سالمی داشته باشد. تحقیقات پزشکی بر این واقعیت که سال‌ها از سوی مربیان یوگا و مراکز سرطان‌شناسی مطرح می‌شد دال بر اینکه بیماران در هر مرحله از سرطان و حتی نجات‌یافتگان سرطان می‌توانند از مزایای یوگا بهره‌مند شوند، صحه گذاشت. این مزایا هم جنبه جسمی و هم روحی دارند.

در اینجا به ۴ نمونه از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  1. یوگا به کنترل افسردگی، ترس و اضطراب کمک شایانی می‌کند.

افسردگی و ترس شدید از مرگ در بین بیمارانی که فشارهای روحی ناشی از تشخیص سرطان را متحمل می‌شوند، بسیار شایع است. هجوم بیماری و درمان‌های طاقت‌فرسا موجب تشدید اضطراب می‌شود. محققان پرده از این راز برداشتند که تنفس‌های یوگا که با عنوان حرکات تنفسی شناخته می‌شوند، تاثیرات مثبتی بر روی عملکرد سیستم ایمنی، ناهماهنگی سیستم عصبی خودکار و بیماری‌های روانی یا مرتبط با استرس دارد.

به عبارت دیگر، تمرینات تنفسی، سیستم تنفسی را تقویت کرده و عصب‌ها را تنظیم می‌کند که منجر به آرامش عمیق بدن و ذهن می‌گردد. فعالیت‌های یوگا از قبیل تمرینات تمدد اعصاب منجر به کاهش احساس اضطراب در فرد می‌شود. با کمک تمرینات یوگا، گردش خون را افزایش داده و با حرکات صحیح مدیتیشن‌ و تنفس‌های عمیق اجازه دهید که اندوه، ترس و بدبینی‌ها از شما دور شوند و حقیقتا آرامشتان را بازیابید و استرس را از خود دور کنید. نکات کلیدی این پدیدهِ درمانی به زیبایی از سوی سیرا کمپل، که سرطان تخمدان را شکست داده در یک ویدئو مبنی بر کاهش استرس و بهبود چرخه خواب، بیان شده است.

  1. یوگا تاثیرات مثبتی بر روی خلق و خو دارد.

حقیقت امر این است که ورزش کردن موجب ترشح هورمون اندورفین می‌شود و اندورفین موجب بهبود خلق و خو می‌شود. تمرینات منظم یوگا، حتی اگر این تمرینات ملایم باشند موجب ترشح اندورفین در بدن می‌شود، بنابراین بی‌درنگ تاثیرات مثبتی را بر روی خلق و خو تجربه خواهید کرد.

برخی از مطالعات بر این امر اشاره دارد که یوگا موجب افزایش میزان گاما آمینوبوتریک اسید که انتقال دهنده‌های عصبی‌اند شدهو نقشی کلیدی در تنظیم سیستم عصبی، بهبود خلق و خو و دیدگاه شما به زندگی خواهد داشت. بعلاوه تمرینات منظم یوگا باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود زیرا احساس بهتری نسبت به سیمای خود، توانایی‌های خود و روی هم رفته شرایط جسمانی خود، خواهید داشت.

  1. یوگا موجب کاهش دردهای فیزیکی می‌شود.

علاوه بر عوارض جانبی مشهود و روانی محنت‌بار درمان سرطان، فشارهای روحی منجربه پیدایش دردهای فیزیکی نیز می‌شود. انجام فعالیت‌های ورزشی ملایم که تغییراتی کوچک در آن اعمال شده، دردهای فیزیکی که شخص در طول درمان سرطان متحمل می‌شود را کاهش ‌می‌دهد و محققان بر اساس گزارش‌ها اثبات کرده‌اند، زنانی که به طور خاص پس از بهبودی به تمرینات یوگا می‌پردازند، درد و استرس کمتری را متحمل می‌شوند.

حرکات ملایم و هدایت شده، کمک قابل توجهی به تحرک بیشتر، گردش خون بهتر و کاهش فشارهای عضلانی و در نهایت تسریع روند بهبودی خواهد شد.

  1. تشکل‌های یوگا نقش حمایتی ایفا می‌کنند.

برای تامین هزینه‌های درمان سرطان، وجود یک سیستم حمایتی حیاتیست، نه تنها برای فرد مبتلا به سرطان بلکه برای نزدیکان و خویشاوندان آنها. حمایت جامعه از آنها در هر مرحله از بهبودی که باشند، برایشان فوق‌العاده ارزشمند است، به‌خصوص ملاقات و گفتگو با افرادی که رنج آنها را درک می‌کنند.

خواه این ملاقات و گفتگو در مکانی خاص باشد یا به صورت آنلاین، تعامل و درک متقابل از سوی افرادی که در شرایط مشابهی با شما قرار دارند حس طبیعی بودن و امنیت القا می‌کند. همانا مادرم بهره فراوانی از تشکل‌های مرکز مراقبتی سرطان گرفت و در آن مرکز در کلاس‌های یوگا و آشپزی شرکت کرد. به طور قطع، خود من هم در طی شش ماهی که مادرم با من و خانواده‌ام زندگی می‌کرد و دوره‌های درمانش را سپری می‌کرد، از مزایای یوگا بهره جستم. اکنون تقریبا هفت ماه است که سرطان به طور کامل از بدنش خارج شده و من از این بابت شکرگزارم.

بنابراین، اگر خودتان مبتلا به سرطان نیستید اما یکی از عزیزان شما با سرطان دست به گریبان است، یوگا در کاهش فشارهای روحی هردوی شما نقش بسیار موثری دارد.می‌توانید هر دو باهم در کلاس‌های یوگا شرکت کنید یا حتی در خانه با ویدئوهای آنلاین تمرین کنید. هر یک از روش‌ها را انتخاب کنید، تاثیرات آرامش‌بخش یوگا، نه تنها تعامل جسمی و روانی بهتر برای هر دوی شما فراهم می‌آورد بلکه اجازه می‌دهد که روابط شاد و سرشاراز امیدی داشته باشید.

امیدوارم شما این ایده‌ها را با عزیزانی که متحمل رنج سرطان هستند در میان بگذارید، شاید آنها نیز از مزایای تمرینات یوگا بهره‌مند شوند. اولویت روزانه خود را تمرینات یوگا قرار دهید زیرا یوگا چه مبتلا به سرطان باشید، یا بهبود یافته از این بیماری یا از اقوام فردی که در حال نبرد با این غول زندگی خود است، می‌تواند حامی و پشتیبان زندگی شما باشد.

مجله سلامت

گردآوری: برج دنتال

سایت ایران