خانه » سلامت و تغذیه » چرا کتوز به کاهش هوس غذایی و گرسنگی کمک می کند؟

چرا کتوز به کاهش هوس غذایی و گرسنگی کمک می کند؟

چرا کتوز به کاهش هوس غذایی و گرسنگی کمک می کند؟

چگونه از هوس های غذایی پیشگیری کنیم؟

اگر وارد مسیر کاهش وزن شده اید، ممکن است از برنامه غذایی کتوز استفاده کنید. اما آیا فکر کرده اید که کتوز چگونه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ ابتدا اجازه دهید اطمینان بدهیم که می تواند باعث کاهش وزن  شود. در واقع بیشتر پزشکان برنامه غذایی کتوژنیک را برای بیماران توصیه می کنند مخصوصا کسانی که دچار سندروم متابولیک هستند. زیبایی برنامه غذایی کتوژنیک – برنامه ای با ۷۰ تا ۸۰ درصد چربی های سالم، ۱۰ تا ۲۰ درصد پروتئین و ۵ درصد کربوهیدرات – این است که در آن احساس گرسنگی و محرومیت از غذا نمی کنید.

کتوز مزایایی دارد که علاوه بر کاهش وزن به سلامت بدن نیز کمک می کند. این روش غذا خوردن مخصوصا برای افرادی که دچار اختلال عملکرد میتوکندری و سرطان هستند یا ورزشکارانی که می خواهند عملکرد ورزشی خود را بهبود بدهند مفید است. در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد که چرا برنامه غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن و سلامت کلی بدن گزینه ای مناسب است:

۱- کتوز گرسنگی را کاهش می دهد

کتوز برای کاهش اشتها عالی است. اگر از یک رژیم غذایی استاندارد ( پر کربوهیدرات ) استفاده می کنید دچار نوسانات شدید قند خون می شوید که احساس گرسنگی را تشدید می کند، گاهی تنها دو ساعت بعد از خوردن یک وعده غذایی!
وقتی وارد کتوز می شوید و برای تامین انرژی از چربی استفاده می کنید، قند خونتان در سطح پایین و سالمی ثابت می ماند. چربی سالم توسط کبدتان به کتون ها تبدیل می شود و این فرآیند گرسنگی تان را از طریق چندین مسیر متابولیک از بین می برد.

وقتی درباره گرسنگی های شدید صحبت می شود گرلین موضوع بحث است نه لپتین. گرلین هورمون اصلی گرسنگی است و اشتها را افزایش می دهد. وقتی غذا می خورید سطح گرلین پایین می رود، اگر اضافه وزن داشته باشید سطح این هورمون آنقدر که باید پایین نمی رود. وقتی با یک برنامه غذایی غیر کتوژنیک شروع به کاهش وزن می کنید بدنتان حس می کند در موقعیت قحطی قرار دارید و شروع به تولید هورمون گرلین می کند. به همین علت است که برنامه های غذایی عادی با شکست روبرو می شوند. اگر از برنامه غذایی کتوژنیک استفاده کنید با کاهش وزن سطح گرلین افزایش نمی یابد.
( برنامه های غذایی معمولی آنهایی هستند که بیشتر روی کربوهیدرات های ساده تاکید دارند. با برنامه غذایی متعادل که شامل پروتئین، چربی و کربوهیدرات به صورت متعادل باشد نیز می توان به خوبی وزن را کاهش داد)

۲- احساس سیری می کنید و التهاب بدن کاهش می یابد

در برنامه های غذایی معمولی کاهش وزن ایجاد شده منجر به افزایش گرسنگی و کاهش احساس سیری و رضایت می شود. همانطور که بالا خواندید باعث افزایش هورمون گرلین می شود. همچنین باعث کاهش غلظت پپتیدهای سیر کننده می شود. این هورمون های پپتید عبارتند از گلوکاگون هایی مانند پپتید – ۱، cholecystokinin و پپتید YY.

اگر به این فکر می کنید که چه چیزی بخورم تا احساس گرسنگی کاهش پیدا کند؟ خوردن چربی های سالم مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و کره سرعت جذب هرچیزی که خورده اید را کاهش می دهند بنابراین می توانید مدت زمان بیشتری بدون احساس گرسنگی پیش بروید.
اما اگر می خواهید بلافاصله پس از خوردن غذا احساس سیری کنید این پروتئین است که حرف اول را می زند. اما مواظب باشید بیش از حد پروتئین مصرف نکنید چون مقدار آن در برنامه غذایی کتوژنیک از آنچه فکر می کنید کمتر است.

۳- سوخت و ساز تان تقویت می شود

خوشحال خواهید شد اگر بفهمید در برنامه غذایی کتوژنیک دیگر نیازی به کالری شماری نیست. خیلی ساده بخورید تا احساس سیری کنید و به قوانین برنامه پایبند باشید. کتوز به صورت طبیعی سوخت و ساز را تقویت می کند بنابراین از کالری چربی ها نترسید. چربی های سالم را به کتون های مفید برای مغز و قلب تبدیل می کنید و از آنها به عنوان سوخت استفاده می کنید. کتون های اضافی نیز توسط ادرار دفع می شوند. طبق محاسباتی که انجام شده در حالت کتوز آقایان روزانه ۴۵۰ کالری و خانم ها ۱۵۰ کالری اضافه می سوزانند. شاید در نگاه اول زیاد به نظر نیاید اما در بلند مدت این مقدار روی هم رفته زیاد می شود. به خاطر خوردن چربی زیاد نگران نشوید بدنتان آنها را به کتون تبدیل خواهد کرد که خوب است.

۴- هوس غذایی به تاریخ می پیوندد

وقتی چربی را به عنوان سوخت می سوزانید، قند خونتان بیش از هر زمان دیگری ثبات پیدا می کند در نتیجه قند خون کمتر دچار نوسان می شود و هوس خوردن قند و کربوهیدرات به شدت کاهش می یابد. تعداد کمی در طول برنامه غذایی کتوژنیک دچار هوس های غذایی کربوهیدراتی و قندی می شوند.

امیدوارم توانسته باشیم که نشانتان دهیم چرا برنامه غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن مناسب است.
اما قبل از اینکه وارد چنین برنامه ای شوید چند نکته را باید گوشزد کنم: اگر به دیابت نوع ۱ یا هر بیماری مزمن دیگری دچار هستید، تنها با اجازه و مشورت پزشک اقدام به اجرای چنین برنامه ای کنید. همچنین باید بدانید که برنامه غذایی کتوژنیک برای مشکلاتی نظیر سندروم روده چکنده می تواند دشوار باشد. برخی افراد برای حفظ سلامت روده در این شرایط هر دو هفته کتوز را می شکنند. به صورت کلی این برنامه غذایی بسیار سالم است و علائمی مانند گیجی و اختلال در خواب پس از گذشت دو هفته از اجرای برنامه کم کم محو می شوند.

درست مانند تمام برنامه های کاهش وزن، اگر می خواهید مقدار زیادی وزن کم کنید حتما از نظر پزشکی خود را چک کنید. و البته همیشه به بدنتان گوش دهید. هر زمان فکر کردید یک جای کار ایراد دارد سریع به پزشک مراجعه کنید و مشورت بگیرید.

نویسنده: دکتر کیم کراوفورد

منبع:

mindbodygreen

منبع : سایت دکتر کرمانی

گردآوری: برج دنتال

سایت ایران