خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷

چرا نباید با دندان مصنوعی خوابید

1014 dentures چرا نباید با دندان مصنوعی خوابید

چرا نباید با دندان مصنوعی خوابید

دندان‌پزشکان  همواره  به اشخاص مسن و کسانی که دندان مصنوعی حرکت کننده دارند توصیه می‌کنند تا در زمان خواب دندان مصنوعی خود را از دهان بیرون بیاورند. خارج کردن دندان پروتزی از دهان در زمان خواب  به آرواره‌های فکی استراحت میدهد. به علاوه به علت افزایش بهداشت دهان، خطر ابتلا به بیماریهای قارچی را  از بین می برد
هرچند بسیاری از صاحبان دنچر به دلیل تنبلی یا راحتی بیش از حد با پروتز خود، این توصیه را فراموش می‌کنند و شبها بدون خارج کردن دندان مصنوعی از دهان، به رختخواب می‌روند.

حال پژوهشگران در یک مطالعه تازه نشان داده‌اند افرادی که دنچرشان را در حین خواب در دهان باقی می‌گذارند در مقایسه با افرادی که قبل از خواب دنچرشان را خارج می‌کنند در ریسک بالاتری از ابتلا به ذات‌الریه قرار دارند.
بی‌توجهی به سلامت بهداشت دهان و دندان از عوامل اصلی خطرساز برای ابتلا به ذات‌الریه در میان سالمندان است.
از انجا که استفاده از پروتز در طول خواب احتمال بروز پلاک زبان و پروتز، التهاب لثه و ابتلا به بیماری‌های قارچی را افزایش می‌دهد، این افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های عفونی تنفسی، نظیر ذات‌الریه را دارند.

پژوهشگران دانشگاه Nihon دانشکده دندان‌پزشکی ژاپن در طی این مطالعه ۵۲۴ سالخورده را با میانگین سنی ۸۷/۸ سال سن و با توجه به وضعیت سلامت و رفتار بهداشت دهان و دندانیشان به طور تصادفی انتخاب کردند. این مطالعه روی آن‌ها تا زمان بستری شدن یا مرگ ناشی از ذات‌الریه ادامه پیدا کرد، تعداد ۴۸ حادثه (۲۰ مرگ و ۲۸ بستری شدن) وجود داشت. همچنین این تحقیق نشان داد در میان ۴۵۳ نفری که از دندان مصنوعی استفاده می‌کردند تعداد ۱۸۶ نفر آن‌ها که در شب نیز از آن استفاده می‌کردند در معرض ریسک بالاتری از ابتلا به ذات‌الریه قرار گرفتند.

افزایش توجه به بهداشت دهان و آگاه کردن بیماران سالخورده از اثرات زیان‌آور استفاده از دنچر در طول خواب از جمله تاکیدهای پژوهشگران در این مطالعه است./برج دنتال

منبع- دندانه

توجه :مطالب ارائه شده در سایت برج دنتال صرفا جهت اطلاع رسانی و افزايش آگاهی عمومی تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود.