خانه » بیماری ها » چرا سرماخوردگی طولانی می شود؟

چرا سرماخوردگی طولانی می شود؟

اصلا مهم نیست چقدر خود را از شر میکروب‌ها و ویروس‌ها در امان نگه می‌دارید. معمولا فصل‌های سرد سال می‌تواند باعث ایجاد سرماخوردگی در شما شود. سرفه، گلو درد و آبریزش بینی از نشانه‌های معمولی سرماخوردگی است. اگر نشانه‌های سرماخوردگی شما بیش از چند روز به طول انجامید یا احساس کردید به جای بهبود شرایط، حالتان روز به روز بدتر می شود بهتر است موارد زیر را مدنظر داشته باشید.

شما دچار استرس شدید هستید:

آیا شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه احساس استرس دارند؟ هورمون استرس به نام کورتیزول می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و همین امر باعث می‌شود راحت تر سرما بخورید و به دشواری از شر نشانه‌های آن خلاص شوید. تسکین استرس به کمک یوگا، مدیتیشن، تمرینات وزنی یا تمرینات قلبی می‌تواند سطح هورمون اندورفین در بدن را افزایش دهد. همانطور که می‌دانید اندورفین بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبتی دارد.

خواب کافی ندارید:

ممکن است به خاطر مشغله کاری یا سایر موارد مجبور شوید صبح بسیار زود از خواب بیدار شوید. در چنین شرایطی امکان کمبود خواب وجود خواهد داشت. بدن شما برای اینکه بتواند به طور موثر با عفونت مبارزه کند به خواب کافی نیاز خواهد داشت. خوابیدن و چرت زدن می تواند نیاز بدن شما را در چنین شرایطی تامین نماید. خواب بهترین روش برای شارژ دوباره بدن و انرژی بخشیدن به آن است. شاید نتوان در این مقاله کوتاه اهمیت واقعی خواب کافی و اثرات آن بر روی سلامت بدن را بیان کرد. اما باید به خاطر داشته باشید که خواب کافی می‌تواند به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک کند. بهتر است در شب ۷ الی ۸ ساعت بخواهید.

بیش از حد از ضداحتقان ها استفاده می کنید:

زمانی که احساس گرفتگی در بینی می‌کنید ممکن است بخواهید از اسپری‌های بینی ضد احتقان استفاده کنید. استفاده از چنین موادی می‌تواند شرایط را به صورت موقتی تسکین ببخشد. اما به خاطر داشته باشید که اگر بیش از حد از این موارد استفاده کنید نتیجه عکس خواهید گرفت. بهتر است از اسپری‌های ضد احتقان تنها سه روز استفاده کنید. اگر بیش از چند روز به مصرف این موارد بپردازید بینی شما به آن معتاد می‌شود و ممکن است عفونت دائمی در آن ایجاد گردد. اگر در این شرایط به کمک نیاز داشتید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

بیش از حد به باشگاه می‌روید:

زمانی که سرما خورده اید می‌توانید تمرینات ورزشی را نیز انجام دهید اما تمرینات شدید می‌تواند فشار اضافی بر روی سیستم ایمنی بدن وارد کند. به همین خاطر زمانی که بیمار هستید از تمرینات و فعالیت‌های ورزشی سبک همچون یوگا یا پیاده روی استفاده نمایید. زمانبندی تمرینات ورزشی خود را تغییر دهید. به بدن خودتان گوش کنید. استراحت کردن در روزهای آغازین سرماخوردگی می‌تواند شما را از بروز شرایط دشوار حفظ کند.

ممکن است شرایط حادی وجود داشته باشد:

اگر سایر نشانه‌ها همچون خستگی، تب، درد عضلات، فشار سینوس‌ها یا گرفتگی بسیار بد را داشتید ممکن است بدن شما دچار عفونت شدید شده باشد. اگر سرماخوردگی طولانی شود می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف تر نماید و خطر ابتلا به سایر عفونت‌ها همچون سینوزیت، برونشیت، عفونت گوش یا حتی ذات الریه را بیشتر کند. اگر سرماخوردگی شما ادامه داشت شک نکنید و با یک پزشک مشورت نمایید.

مجله سلامت

گردآوری: برج دنتال

سایت ایران