خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
خانه » تازه های سلامت » واریس پا و علایم واریس چیست

واریس پا و علایم واریس چیست

بیماری واریس پا چیست؟ درمان،علائم،نشانه ها و علل بروز

رگ‌های واریسی، رگ‌های متورمی هستند که در زیر پوست قرار گرفته‌اند و می‌توان آن‌ها را دید و حس کرد. این رگ‌ها در پاها ایجاد می‌شوند. این بیماری حداقل یک نفر از هر چهار نفر را مبتلا می‌کند و در زنان بیشتر شایع است و با افزایش سن نیز احتملا ابتلا به آن بیشتر می‌گردد. رگ‌های واریسی با اینکه می‌توانند ظاهر ناخوشایندی داشته باشند، اما در بیشتر افراد مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اگر علائم این بیماری را داشته باشید، روش‌های مختلفی می‌توانند به بهتر شدن ظاهر و احساس پاهای شما کمک کنند.

رگ‌های واریسی پا چه هستند؟

رگ‌های واریسی، رگ‌های خونی غیرعادی و متسعی و پیچدار می‌باشند که در اثر تضعیف دیواره‌ی رگ ایجاد می‌شوند. این رگ‌ها ممکن است بصورت خوشه‌هایی از رگ‌های آبی یا بنفش ظاهر شوند و گاهی اوقات با مویرگ‌های نازک قرمز تحت عنوان رگ‌های عنکبوتی (گروهی از رگ‌های خونی کوچک که نزدیک به سطح پوست قرار گرفته‌اند) احاطه شده‌اند.

رگ‌های واریسی یا عنکبوتی می‌توانند هر جایی ظاهر شوند اما اغلب بر روی پاها و ناحیه‌ی لگن بروز پیدا می‌کنند. واریس همچنین می‌تواند بر روی صورت و دست‌ها نیز مشاهده شود.

انواع رگ‌های واریسی

انواع مختلفی از رگ‌های واریسی وجود دارند از جمله:

• ورید صافن (واریس طنابی) بزرگ
  • ورید صافن (واریس طنابی) کوچک
  • واریس شاخه‌ای
  • واریس ناحیه تناسلی
  • رگ‌های عنکبوتی

عوارض واریس

عوارض واریس با اینکه نادر می‌باشند اما عبارتند از:

• زخم واریسی: زخم‌های به شدت دردناک ممکن است در نزدیکی رگ‌های واریسی بویژه در نزدیک مچ پا ایجاد شوند.
  • لخته شدن خون: گاهی اوقات رگ‌های موجود در عمق پا بزرگ می‌شوند. در این موارد ممکن است پا به مقدار قابل ملاحظه‌ای متورم شود.
  • خونریزی: گاهی اوقات رگ‌های بسیار نزدیک به پوست ممکن است از هم گسیخته شوند. این امر معمولاً تنها موجب خونریزی جزئی می‌گردد.

بیماری واریس پا چیست؟ درمان،علائم،نشانه ها و علل بروز

رگ‌های واریسی پا چه هستند؟

انواع رگ‌های واریسی

انواع مختلفی از رگ‌های واریسی وجود دارند از جمله:

• ورید صافن (واریس طنابی) بزرگ
  • ورید صافن (واریس طنابی) کوچک
  • واریس شاخه‌ای
  • واریس ناحیه تناسلی
  • رگ‌های عنکبوتی

دلایل

از دلایل ایجاد رگ‌های واریسی در پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش سن
  • جنس مونث (تغییرات هورمونی در اثر بلوغ، بارداری و یائسگی می‌تواند منجر به واریس شود و مصرف قرص‌های ضد بارداری این خطر را افزایش می‌دهد)
  • داشتن دریچه‌های معیوب در حین تولد
  • واریس در بارداری
  • سابقه ایجاد لخته‌های خون در پاها
  • نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • سابقه‌ی خانودگی ابتلا به واریس

علائم واریس عبارتند از:

• رگ‌های به رنگ بنفش یا آبی
  • رگ‌هایی که بصورت پیچ‌خورده و برآمده ظاهر می‌شوند؛ اغلب مانند ریسمان‌هایی بر روی پاها هستند.
  • سنگینی،درد و فشار واریس
  • رگ‌های بیرون‌زده و متورم
  • رگ‌های کوچک‌تری به نام رگ‌های عنکبوتی که می‌توانید بر روی سطح پوست مشاهده کنید.
  • گرفتگی عضلات ران یا ساق پا (اغلب در شب)
  • تورم خفیف پاها یا مچ پا
  • خارش

اگر جریان خون در رگ‌ها بدتر شود، علائم آن شامل موارد زیر می‌باشد:

• ورم پا
  • درد پا یا ساق پا پس از نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • تغییرات رنگ پوست در پا یا مچ پا
  • پوست خشک، قرمز و پوسته پوسته شده که به راحتی ترک می‌خورد.
  • زخم‌های واریسی در پوست که به آسانی بهبود پیدا نمی‌کنند.
  • زخم شدن و سخت شدن پوست پا و مچ پا (می‌تواند به مرور زمان رخ دهد)
  • ترومبوز وریدی عمقی (واریس حاد)

‌ برای درمان این بیماری باید چه کرد؟

برای پیشگیری از ایجاد واریس و پیشرفت آن توصیه می‌شود از ایستادن‌های طولانی‌مدت و بی‌حرکت خودداری کنید. اگر شغل‌تان طوری است که باید سرپا بایستید، سعی کنید در محل، حالت قدم‌رو داشته باشید و پاهایتان را جابه‌جا کنید و عضلات‌تان را درجا منبسط و منقبض کنید.

علاوه بر این ورزش کردن و جلوگیری از اضافه وزن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در اولین فرصتی که پیدا می‌کنید پاهای خود را بالا قرار دهید. این کار باعث استراحت پا و بهبود در گردش خون سیاهرگی می‌شود.

حتی اگر پنج‌دقیقه هم فرصت داشته باشید، پاهایتان را بالا بگذارید تا خون تیره‌رنگ عاری از اکسیژن تخلیه شود و خون روشن و تازه جایگزین آن شود. بهترین حالت این است که سطح پا از سطح قلب بالاتر باشد.

برخی از افراد پاهای خود را به دیوار تکیه می‌دهند و برخی‌ها روی مبل یا صندلی می‌گذارند. برخی‌ها نیز وقتی می‌خوابند زیر پایشان بالشت می‌گذارند.

در واقع هرچقدر که بتوانیم پا را بالاتر قرار دهیم، تخلیه خون وریدی سریع‌تر انجام می‌شود.

ورزش در طولانی‌مدت با دو مکانیسم از ایجاد واریس پیشگیری می‌کند:

تقویت پمپ عضلانی و بهبود گردش خون در پا. ورزش‌های حرکتی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، والیبال و فوتبال بهترین انتخاب‌ها در این مورد هستند. در نقطه مقابل نیز ورزش‌هایی که در حالت ثابت و ایستایی با فشار زیاد انجام می‌شوند مانند وزنه‌برداری، کار با دستگاه و بدنسازی، گردش خون پا را مختل می‌کنند و ممکن است باعث تشدید واریس شوند.

جوراب واریس چقدر در درمان بیماری موثر هست؟

برای پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت واریس می‌توان از جوراب‌های مخصوص واریس (با فشار و سایز مناسب) استفاده نمود. جوراب واریس درجه‌بندی‌های مختلفی دارد و بر اساس فشاری که به پا وارد می‌کند در چهار کلاس مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. برای پیشگیری از واریس معمولا کلاس یک و برای کسانی که مستعد هستند یا در مراحل اولیه واریس قرار دارند کلاس دو تجویز می‌شود.

کلاس سه و چهار کاملا جنبه درمانی دارند و برای کاهش عوارض واریس به کار می‌روند. برای مثال کسانی که زخمی در پایشان ایجاد شده است یا سابقه لخته خونی دارند باید از کلاس سه و چهار استفاده کنند. از طرف دیگر جوراب واریس طول‌های متفاوتی دارد و ممکن است تا زیر زانو یا بالای کشاله‌ران یا به صورت جوراب شلواری باشد. طول جوراب باید متناسب با محل و نوع واریس انتخاب شود.

نکته مهم این است که جوراب واریس باید حتما توسط افراد خبره و متخصص با اندازه‌گیری دقیق تجویز شود و از خرید خودسرانه آن از داروخانه‌ها خودداری نمود. در غیر این صورت ممکن است جوراب خریداری شده بیش از حد تنگ یا گشاد باشد و باعث شود بیمار دیگر از آن استفاده نکند.

در صورتی که اگر جوراب توسط فرد متخصص تجویز شود نه تنها پا را خسته نمی‌کند بلکه باعث می‌شود درد و خستگی پا برطرف شود. برای انتخاب جوراب مناسب باید در درجه اول به جراحان عروق و افرادی که به صورت تخصصی در مورد واریس کار می‌کنند مراجعه نمود. در شهرهای کوچک‌تر نیز می‌توان به پزشکان جراح یا پزشکان عمومی مراجعه نمود. البته به شرطی که دوره مربوطه را دیده باشند. جوراب واریس را باید صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب بپوشید. ترجیحا قبل از اینکه از حالت افقی و خوابیده به حالت عمودی و ایستاده دربیایید. زیرا اگر چند ساعت سر پا بایستید و بعد جوراب را بپوشید. تجمع خون در اندام اتفاق افتاده و ورم شروع شده است و حتی ممکن است جوراب به راحتی به پای شما نرود. افرادی که واریس و ضایعه پیشرفته‌ای ندارند در آخر روز وقتی از محل کارشان به خانه برمی‌گردند اگر قرار نیست زیاد سر پا باشند یا بنشینند، می‌توانند جوراب را دربیاورند اما افرادی که واریس پیشرفته‌تری دارند باید تا قبل از خواب شبانه‌شان جوراب را به پا داشته باشند.

جراحی هم در درمان این بیماری نقش دارد؟

روش‌های درمانی واریس را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم نمود. اولین روش، جراحی است که قدیمی محسوب می‌شود اما روش استانداردی است. دسته دیگر نیز شامل روش‌های جدید و پیشرفته‌تر از جمله درمان‌های دارویی، لیزر یا RF (رادیوفرکوئنسی) می‌شود. در روش جراحی قسمتی از دریچه اصلی پا که دچار اختلال شده است را می‌بندند و آن قسمت از رگ که حالت گشاد پیدا کرده است را از درون پا درمی‌آورند.

این یک عمل استاندارد است که هنوز هم در بیمارستان‌ها انجام می‌شود. در خیلی از موارد موفقیت درمان با این عمل سنجیده می‌شود. یعنی کلیه روش‌های دیگر مانند لیزر و RF در برابر با جراحی سنجیده می‌شوند. جراحی اگر توسط پزشکان خبره انجام شود، موفقیت بالایی خواهد داشت و خطری بیمار را تهدید نخواهد کرد.

در این مورد نیز جراحان عروق در ارجحیت قرار دارند. گاهی‌اوقات بیماران به‌خصوص در شهرستان‌ها توسط جراحان عمومی عمل می‌شوند و این کار باعث می‌شود جراحی آنها کامل انجام نشود و علایم‌شان عود کند و نیاز به عمل مجدد پیدا کنند.

در هر صورت هر عملی عوارض خاص خود را دارد. برای مثال ممکن است تا چند روز در محل مورد نظر کبودی و درد ایجاد شود و حتی ممکن است عفونت و خونریزی رخ دهد.

واریس‌ها اگر درمان نشوند باعث عارضه می‌شوند؟

واریس اگر درمان نشود در طی زمان پیشرفت می‌کند. یعنی رگ‌ها به‌تدریج متسع می‌شوند و این اتساع منجر به تورم به‌خصوص در ناحیه ساق پا و قسمت فوقانی قوزک داخلی می‌شود. سپس پوست به تدریج تیره و نازک می‌شود و اگر درمان نشود منجر به زخم و اگزما و حتی خونریزی می‌شود.

در واقع با متسع شدن وریدها و نازک شدن پوست، کوچک‌ترین آسیب یا ضربه‌ای می‌تواند باعث خونریزی‌های شدید شود. یکی دیگر از عوارض واریس، ایجاد لخته در ورید‌های سطحی یا به اصطلاح «ترومبوفلبیت» سطحی است. در چنین مواقعی ایجاد لخته در اثر اتساع باعث می‌شود رگ مورد نظر متورم، قرمزرنگ، دردناک و سفت شود. برای مثال بیمارانی که چند ساعت بدون حرکت در هواپیما می‌نشینند ممکن است دچار این عارضه شوند.

بسیاری از اوقات بیماران سوال می‌کنند که آیا این لخته می‌تواند حرکت کند و به قلب برود و باعث آمبولی شود؟ پاسخ به این سوال منفی است. یعنی طبق تعریف، واریس، اتساع عروق سطحی پاست، درحالی که آمبولی در رابطه با عروق عمقی اتفاق می‌افتد. به هرحال ایجاد لخته در عروق سطحی نیز دردناک است و گاهی اوقات در موارد پیشرفته نیاز به بستری وجود دارد. /برج دنتال

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

توجه :مطالب ارائه شده در سایت برج دنتال صرفا جهت اطلاع رسانی و افزايش آگاهی عمومی تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود.