خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

همه عوارض دندان قروچه کودکان

Bruxism-in-children

همه عوارض دندان قروچه کودکان

دندان قروچه در کودکان به چه علت هایی پدید می آید و چگونه این حالت در فرزندانمان پدید می آید این عادت مخرب چه عوارضی روی دندان های آن ها میگذارد و چگونه باید آن ها را به ترک این عادت تشویق کرد
دکتر رکنی متخصص دندانپزشکی با اشاره به دندان قرچه کردن گفت: مشکل دندان قروچه کردن تنها در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی دیده نمی‌شود بلکه این مشکل در سنین کودکی هم وجود دارد و مشخص شده که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کودکان دندان قروچه دارند هرچند که این تخمین تقریبی است چرا که این مشکل در بسیاری موارد توسط والدین کشف نمی‌شوند.
وی افزود: دندان قروچه در اطفال معمولا در ۲ دوره زمانی،‌ رویش دندان‌های شیری و رویش دندان‌های دائمی بیشتر دیده می‌شود و اغلب کودکان بعد از این دوره عادت دندان قروچه را از دست می‌دهند.
دکتر رکنی در خصوص علت دندان قروچه تصریح کرد: در کودکان همانند بزرگسالان دندان قروچه بیشتر در وقت خواب دیده می‌شود و علت اصلی آن هم هنوز مشخص نیست اما در کودکان عواملی مانند تنفس دهانی، بزرگی لوزه،‌ ابتلا به بیماری‌ها، کمبود مواد غذایی،‌ آلرژی، اختلالات غدد و عوامل روانی مانند اضطراب می‌توانند دخیل باشند.
وی اظهار داشت: یکی از مشخص‌ترین ارتباط‌ها، میان دندان قروچه و انسداد راه‌های هوایی فوقانی پیدا شده است و همانطور که پزشکان اطفال هم معتقدند در کودکانی که لوزه‌های بزرگ دارند این لوزه‌ها با مسدود کردن راه‌هایی هوایی باعث اختلالات خواب و تنفس دهانی و بروز دندان قروچه می‌شوند.
این دندانپزشک در پایان خاطرنشان کرد: اگر دندان قروچه زود تشخیص داده شود،‌ می‌توان با یافتن علت اولیه و رفع آن،‌ این مسئله را درمان کرد اما اگر دیر شده باشد دندان قروچه بصورت یک عادت در خواهد آمد و باید با روشهای اصلاح عادات آن را درمان کرد. استفاده از مکمل‌های غذایی،‌ محافظ یا گارد دهانی و کنترل و درمان اضطراب از جمله راه‌های کمکی جهت درمان دندان قروچه است.
باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز 5.00 ( 4 رای )

توجه :مطالب ارائه شده در سایت برج دنتال صرفا جهت اطلاع رسانی و افزايش آگاهی عمومی تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود.