خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
خانه » مطالب دندانپزشکی » فورسپس های دندانپزشکی

فورسپس های دندانپزشکی

فورسپس های دندانپزشکی عموما ابزار هستن برای کشیدن دندان ها، لذا مطلب زیر جهت آشنایی بیشتر از سایت ویکی پدیا برای آشنایی بیشتر شما منتشر شده است.

فورسپس(به انگلیسی: Forceps) یا انبر ابزاری دستی است و برای گرفتن و نگه داشتن اشیاء استفاده می شود.

زمانی از فورسپس استفاده می شود که به علت عمیق بودن ناحیه عمل، ناچار به وسیله ای با دسته بلند و جا انگشتی برای فیکس کردن انگشتان می باشیم که فورسپس همین ویژگی ها را دارا می باشد. اصطلاح “فورسپس” تقریبا به طور انحصاری در زمینه پزشکی استفاده می شود.

در خارج از رده پزشکی و نزد عوام(انگلیسی زبان) معمولاً از فورسپس به عنوان موچین، انبرک، انبردست ها، کلیپ و یا گیره اشاره می‌شود. فورسپس پزشکی از جنس فولاد کربنی بوده و قابلیت استریل شدن در دمای بالای اتوکلاو را دارد. در دندانپزشکی نیز به گیره مخصوص کشیدن دندان٬ فورسپس گفته می‌شود.

امروزه نوع یکبارمصرف و از جنس پلاستیک نیز مورد استفاده دارد. نوع دیگری از فورسپس در مامایی استفاده می‌شود و فورسپس مامایی نام دارد که توسط خانوادهٔ چمبرلین اختراع شد ؛ کار آن‌ها قابلگی بود. نوزادان اغلب با سر به دنیا می‌آمدند ، برای همین فورسپس مامایی که توسط آن ها طاحی شد ، دارای دو تیغهٔ مسطح با اندکی قوس بود و سر نوزاد را به طور کامل در بر می‌گرفت. با یک کشش بسیار ملایم سر نوزاد بیرون می آمده و بقیه بدن به راحتی خارج می‌شد.

منبع:ویکی پدیا

توجه :مطالب ارائه شده در سایت برج دنتال صرفا جهت اطلاع رساني و افزايش آگاهي عمومي تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود.