خانه » سلامت و تغذیه » انبه پرخاصیت ترین میوه جهان و فواید انبه برای سلامتی
http://www.borjdental.ir/wp-content/uploads/2015/01/fav.png
فواید انبه برای سلامتی

انبه پرخاصیت ترین میوه جهان و فواید انبه برای سلامتی

فواید انبه برای سلامتی

فواید انبه برای سلامتی
فواید انبه برای سلامتی

انبه ، یکی از خوشمزه ‌ترین میوه های مناطق استوایی به دلیل داشتن خواص فراوان درمانی، لقب “پرخاصیت ‌ترین میوه جهان” را دارد.

فواید انبه برای سلامتی

انبه میوه‌ای بسیار خوشمزه است که خیلی وقت‌ها ممکن است دوستداران آن فراموش کنند که فواید بسیار زیادی هم دارد.میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.

واقعیات و جزئیات

نسبت به همه میوه‌ها در سراسر جهان، میزان مصرف انبه تازه از سایر میوه‌ها بیشتر است.

این میوه متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش بوده است.

این میوه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام‌هندی هم‌خانواده است.

این میوه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می‌شود، به سافدا معروف است.

انبه ۱۰۰۰ نوع مختلف دارد.

ارزش غذایی

فواید انبه برای سلامتی

یک فنجان (حدود ۲۲۵ گرم) انبه حاوی مواد زیر است:

۱۰۵ کالری، • ۷۶ درصد ویتامین C (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی)، ۲۵ درصد ویتامین A (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده بینایی)، •۱۱ درصد ویتامین B۶ به اضافه سایر ویتامین‌های B (کمک به عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌های قلبی)، ۹ درصد فیبر سالم پروبیوتیک، ۹ درصد مس (مس یک کوفاکتور برای آنزیم‌های مهم جهت گلبول‌های قرمز خون می‌باشد)، ۷ درصد پتاسیم (برای متوازن کردن مصرف بالای سدیم) و • ۴ درصد منیزیم.

انبه دارای خواص درمانی شگفت انگیزی است که کاهش وزن، پاکسازی پوست، کاهش قند خون، پیشگیری از سرطان و کمک به هضم مواد غذایی و  بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تنها بخشی از فواید آن محسوب می‌شود. این میوه دارای مقادیر بالایی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که از جمله آن می‌توان به ویتامین A ،C ،B6، مس، منیزیم و پتاسیم اشاره کرد که هر یک به نوبه خود ضامن سلامت انسان است.

کنترل میزان کلسترول خون
انبه ویتامین C، پکتین و فیبر دارد که به کاهش میزان کلسترول خون کمک می کند. این میوه خوش طعم منبع غنی پتاسیم است که برای تقسیمات سلولی و تنظیم مایعات بدن مفید است.
پاک کننده و روشن کننده پوست
مصرف انبه و قرار دادن قطعات آن روی پوست باعث بسته شدن منافذ پوستی می شود که طراوت و زیبایی پوست را به همراه دارد. یک انبه را به قطعات نازک برش بزنید و آن را روی صورت خود به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید و سپس صورت خود را بشویید تا اثر شگفت انگیز این میوه را بر پوست خود مشاهده کنید.
با انبه کاهش وزن را تجربه کنید
انبه سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی است که باعث احساس سیری می شود و برای کنترل اشتها بی‌نظیر است.همچنین این میوه به دلیل دارا بودن فیبر، عملکرد سیستم گوارشی را افزایش می دهد که سبب سوزاندن کالری‌های اضافه و کاهش وزن می شود.
جلوگیری از ابتلا به دیابت با مصرف انبه

علاوه بر خود میوه انبه، پوست آن نیز برای سلامت بدن بسیار مفید است. به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود شش برگ انبه را در آب بجوشانند و آن را در یک ظرف در طول شب قرار دهند و صبح روز بعد جوشانده صاف شده آن را مصرف کنند تا میزان انسولین خون آن ها تنظیم شود.

فواید انبه برای سلامتی

پیشگیری از سرطان: تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات آنتی‌اکسیدان انبه از سرطان‌های روده، سینه، خون و پروستات پیشگیری می‌کند. این ترکیبات شامل کرستین، ایزوکرستین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و متیل‌گالات و همچنین آنزیم‌های مختلف می‌باشد.

کاهش کلسترول: محتوی بالای فیبر، پکتین و ویتامین C در انبه به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

پاکسازی پوست: پوست و عصاره انبه برای پوست قابل استفاده است. انبه منافذ بسته شده پوست را باز کرده و جوش‌ها را از بین می‌برد.

سلامت چشم: یک فنجان انبه خرد شده ۲۵ درصد از میزان موردنیاز روزانه از ویتامین A را فراهم می‌کند که به بهبود بینایی کمک کرده و از شب‌کوری و خشکی چشم جلوگیری می‌کند.

قلیایی کردن کل بدن: اسید تارتاریک، اسید مالیک و کمی اسید سیتریک موجود در این میوه به حفظ ذخیره قلیایی بدن کمک می‌کند. /برج دنتال

کمک به دیابتی‌ها: انبه به تنظیم سطح انسولین در خون کمک می‌کند. در یک داروی خانگی سنتی برگ‌های آن را در آب جوشانده، شب تا صبح در آب خوابانده و بعد جوشانده را صبح مصرف می‌کردند. انبه همچنین شاخص گلیسمی پایینی دارد (۶۰-۴۱) به همین علت مصرف متوسط از آن سطح قندخون را بالا نخواهد برد.

افزایش قوای جنسی: انبه منبع بسیار خوبی از ویتامین E می‌باشد. بااین حال ارتباط خوب بین میل جنسی و ویتامین E ابتدا با یک کلیت‌بخشی اشتباه روی تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی ایجاد شد و تحقیقات بیشتر نشان داده است که مقدار متعادل از آن در این زمینه مفید است.

تقویت گوارش: پاپایا تنها میوه‌ای نیست که حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین را تجزیه می‌کنند. میوه‌های زیادی مثل انبه نیز هستند که این خاصیت مفید را دارند. فیبر موجود در انبه همچنین به هضم و دفع غذا کمک می‌کند.

کمک به دفع گرما: گرفتن آب این میوه و مخلوط کردن آن با آب و شیرین‌کننده به خنک کردن بدن و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن: میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.

فواید انبه برای سلامتی

سایت ایران