خانه » تازه های سلامت » شک و تردید؛ چگونه بر آن غلبه کنیم؟

شک و تردید؛ چگونه بر آن غلبه کنیم؟

آیا تا ۶ ماه دیگر شغلی پیدا می‌کنم؟ آیا پول کافی خواهم داشت؟ شاید رئیس جدید از من خوشش نیاید!

شک و تردید؛ چگونه بر آن غلبه کنیم؟

دست و پنجه نرم کردن با شک و تردیدهای زندگی می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. زمانی که نوبت به تغییر می‌رسد، ممکن است نتایج همواره تحت کنترل ما نباشند.

چیزی که می‌توانیم کنترل کنیم، پاسخ ما به این شرایط است که می‌تواند منعطف باشد. پاسخ مناسب به شما این امکان را می‌دهد که در شرایط دشوار مقاوم‌تر شوید و با چالش‌هایتان مواجه شوید. در ادامه، ۵ کلید اصلی برای مواجهه با شک و تردید معرفی شده‌اند. با دکتر مجازی همراه باشید.

۱. سخت نگیرید!

اولین گام برای غلبه بر شک و تردید، این است که بدانیم نمی‌توانیم همه‌چیز را کنترل کنیم. تام کوربوی، تراپیست و نویسنده‌ی کتاب راهنمای کاربردی برای مبتلایان به وسواس، عقیده دارد که تردید ایدآل نیست، اما قابل قبول و تحمل است. بپذیرید که نمی‌توانید همه‌چیز را کنترل کنید.

تشخیص دهید که در این شرایط، کار زیادی نیست که بتوان انجام داد و این از شما، یک انسان می‌سازد. اوضاع در نهایت درست خواهد شد. در طول این مدت، نحوه‌ی رفتارتان با خودتان تحت کنترل شماست؛ پس با خود مهربان باشید.

۲. تصور بهترین‌ها را داشته باشید

بسیاری از ما تلاشی می‌کنیم که به بهانه‌ی آمادگی برای مواجهه با ناامیدی ناشیِ از غافل‌گیری، خود را برای بدترین پیش‌آمدها آماده کنیم. با این حال، نتایج پژوهش‌هایی در حوزه‌ی درمان شناختی-رفتاری نشان می‌دهد که با این کار، ریسک‌ها و عواقب منفی کار بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. نتیجه‌ حجم فراوانی از اضطراب است که ممکن است به شکست منتهی شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که افراد ریسک‌ها و نتایج منفی را که در نتیجه‌ی یک عمل حاصل می‌شوند، بزرگ‌نمایی می‌کنند. در عوض، تلاش کنید تا بهترین سناریو‌ها را در نظر داشته باشید. خود را در بهترین شرایط متصور شوید و حسی که در آن به شما دست خواهد داد.

این کار نه تنها به شما حس اعتماد به نفس برای حرکت به سمت هدفتان می‌دهد، بلکه در جایی که قرار دارید، احساس آرامش بیش‌تری را نیز به وجود می‌آورد.

۳. انعکاس دهید

به یاد داشته باشید که سابقاً نیز با شک و تردید مواجه شده‌اید. مفهوم روان‌شناسانه‌ی تعصب کور اشاره دارد که ما توهم این را داریم که در گذشته، همه‌ چیز را با یقین پیش برده‌ایم در حالی که در حقیقت، با شک و تردید همراه بوده است.
به گذشته‌ی خود بیاندیشید؛

به یاد بیاورید که چگونه بر تردید خود غلبه کرده‌اید. عوامل مؤثر را بنویسید و از آن‌ها برای مواجهه با زمان حال ایده بگیرید.

۴. سر باز نزنید و ادامه دهید!

داشتن اندکی شک و تردید کاملاً سالم است و سبب تحریک سیستم سمپاتیک است؛ سیستمی که پاسخ تعقیب و گریز را در بدن فعال می‌کند و در نتیجه انرژی در اختیار بدن افزایش می‌یابد.

زمانی که این پاسخ بدن اثری منفی دارد، سبب اضطراب می‌شود؛ بنابراین می‌تواند فلج‌کننده باشد. در صورتی که از این امر آگاهید و از مواجهه با آینده‌ی خود سر باز می‌زنید، به خود یادآوری کنید هرچند دست و پنجه نرم کردن با شک و تردید سخت است، در صورت عدم انجام دادن آن نیز عواقبی گاه جبران‌ناپذیر در انتظار است.

۵. احتمالات را در نظر داشته باشید

تصور کنید در آستانه‌ی در ایستاده‌اید و پیش‌روی شما فرصت‌های زیادی قرار دارد. در ابتدا نیاز است به خود یادآوری کنید که چرا از همان ابتدا کار را شروع کرده‌اید و به خود، برای اقدام به حرکت، افتخار کنید؛ حال نتیجه هر چه می‌خواهد شود.

منبع : سایت سلامتی
گردآوری: برج دنتال

سایت ایران