خانه » مطالب دندانپزشکی » سلامت دندان در شرایط سخت

سلامت دندان در شرایط سخت

سلامت دندان در شرایط سخت

بیمارانی که تحت درمان رادیوتراپی (اشعه درمانی) ناحیه سر و گردن هستند، باید روزانه دهان خود را معاینه کنند. یعنی اگر بهداشت دهان در زمان درمان و یا بعد از اتمام آن رعایت نشود، مشکلات زیادی برای بیمار به‌وجود می‌آید.

مراقبت از دهان و گلو در واقع به پیشگیری از عفونت، خشکی و زخم دهان و گلو کمک می‌کند. بعد از مصرف هر وعده غذایی، موارد زیر را رعایت کنید:
۱- دندان‌هایتان را به مدت پنج دقیقه با مسواک خیلی نرم -ترجیحا مسواک بچه که هم کوچک است و هم موهای نایلونی نرمی دارد- بشویید.
۲-  از خمیردندان با فلوراید بالا استفاده کنید.
۳-  برای شست و شوی دهان از محلول جوش‌شیرین یا آب و نمک استفاده کنید (نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین یا نمک را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده حل کنید.) اگر دندان مصنوعی دارید، قبل از دهان‌شویه کردن، آن را خارج کنید.

۴- حتما قبل از شروع درمان، به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان‌ها و لثه‌های‌تان تحت معاینه قرار بگیرند. چون رادیوتراپی امکان دارد اثرات نامناسبی روی دندان‌ها داشته باشد بنابراین دندان‌های شما هر سه ماه باید از سوی دندانپزشک مورد معاینه قرار گیرند.بعضی از شما بیماران ممکن است طی درمان، حس چشایی خود را از دست بدهید، البته نگران نباشید حس چشایی بیشتر اوقات بعد از اتمام درمان، برگشت‌پذیر است. بعضی از بیماران طی زمان درمان ممکن است دچار خشکی دهان شوند. رعایت این نکات به آنها کمک می‌کند:
۵- نوشیدن مایعات ۸ تا ۱۰ لیوان روزانه، به‌خصوص نوشیدن آب توصیه می‌شود.
۶-  مکیدن آب‌نبات، آدامس بدون قند، سالاد شیرین یا نمکی و هر چیزی که مزه خوشایندی در دهان شما به‌وجود می‌آورد.
۷- دندان‌هایتان را مرتب مسواک کنید. با رعایت بهداشت دهان، احساس تازگی در دهان خواهید کرد.
۸-  لب‌هایتان را با کرم‌های حاوی ویتامین A چرب کنید
۹- در هنگام خواب از بخور استفاده کنید. به شما آرامش می‌دهد و از خشکی دهان‌تان می‌کاهد.
در نهایت هر نوع زخم یا آسیبی را که به بافت نرم دهان‌تان می‌رسد، زود اطلاع دهید تا با معاینه صحیح از بروز مشکلات مختلف و التهاب دهان جلوگیری شود.

گاهی دیده می‌شود بیماران در حین دوره درمان دچار درد دهان و یا گلو می‌شوند. این افراد باید نیم ساعت قبل از غذا یا موقع خواب با محلول دیفن هیدرامین دهان را شست و شو و غرغره کنند و آن را دور بریزند.

استفاده از چای ولرم یا گاهی استفاده از مواد خنک برحسب شرایط افراد مختلف، درد را کمتر می‌کند. از مواد سفت و خشک مثل بیسکویت و چیپس استفاده نکنید.

به جای استفاده از میوه‌هایی با حالت اسیدی بالا مثل لیموترش، گریپ‌فروت، پرتقال و گوجه‌فرنگی به‌صورت خالص و تنها، می‌توانید از هلو، گلابی و مانند آنها استفاده کنید. کشیدن سیگار ممنوع است.

از غذاهای تند که حاوی کاری، فلفل قرمز و… هستند ممنوع است. از نوشابه‌های گازدار استفاده نکنید. غذاها یا نوشیدنی‌ها را وقتی خیلی داغ یا خیلی سرد هستند، استفاده نکنید.

اگر درد دهان‌تان خیلی شدید است، آن را به پزشک اطلاع دهید، شاید با تجویز دارویی خاص به شما کمک شود.