خانه » تازه های سلامت » راهنمای کنترل قند خون

راهنمای کنترل قند خون

قند خون یا گلوکز، قند موجود در خون شما است که از مواد غذایی که می خورید بدست می آید و منبع اصلی انرژی بدن شما است. خون شما گلوکز را به تمام سلول های بدن خود منتقل می کند تا برای صرف انرژی استفاده شود.

راهنمای کنترل قند خون

دیابت یک بیماری است که در آن میزان قند خون شما بسیار زیاد است. با گذشت زمان، داشتن گلوکز بیش از حد در خون شما می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. حتی اگر شما دیابت نداشته باشید گاهی اوقات ممکن است دچار مشکلاتی در قند خون شوید زمانی که  میزان آن خیلی کم یا زیاد است.

قند خون مهم ترین عنصر در مدیریت بیماری دیابت است. دیابت هنگامی که پانکراس شما دیگر نمی تواند انسولین را به مقدار کافی تولید کند یا بدن شما به تولید انسولین کمتر حساس می شود، پیشرفت می کند. بدون میزان انسولین مؤثر کافی، سطح قند خون شما می تواند از کنترل خارج شود.

گلوکز خون بالا (هایپرگلیسمی) در دیابت نوع ۲ شایع است. اما هر فرد مبتلا به دیابت می تواند بروز قند خون بالا باشد. کاهش قند خون شما برای مدیریت کوتاه مدت و بلند مدت دیابت بسیار مهم است. درصورتی  که  این ناراحتی درمان نشد، می تواند باعث موارد زیر شود:

آسیب چشمی

بیماری قلب و عروقی

نارسایی کلیه

آسیب عصبی

عفونت های پوستی و لثه

مشکلات مفصل

نکات مهم در کنترل قند خون

از میزان قند خون خود آگاه باشید

با توجه به درمانگاه Mayo ، نشانه های قند خون بالا زمانی شروع به رشد می کند که که سطح آن بیش از ۲۰۰ میلی گرم / دسی لیتر شود. برخی از علائم رایج عبارتند از:

خستگی بیش از حد ناگهانی
سردرد شدید
تاری دید
تکرر ادرار
درد شکم
حالت تهوع
خشکی دهان
گیجی
هدف این است که قبل از شروع هایپرگلیسمی  از آن جلوگیری شود. این می تواند به طور ناگهانی رشد کند، اما در بسیاری از موارد قند خون بالا در طی چند روز رشد می کند. با بالا رفتن قند خون علائم بیشتر ظهور می کنند. کلید این است که بدانید که سطح قند خونتان چقدر است.

نظارت بر قند خون منظم، به ویژه در دیابت نوع ۲ ضروری است. انجمن قلب آمریکا (AHA) قند خون در دامنه ۷۰ تا ۱۳۰ میلی گرم بر دسی لیتر قبل از غذا و گلوکز خون کمتر از ۱۸۰ میلی گرم بر دسی لیتر بعد از غذا را توصیه می کند.

رژیم غذایی کنترل قند خون

تغییرات غذایی یکی از اولین اقدامات مهم قابل انجام توسط بیماران دیابتی است. یک رژیم سالم نه تنها باعث می شود که احساس خوبی داشته باشید، بلکه می توانید قند خون خود را در طول فرآیند نیز کاهش دهید. کربوهیدرات اغلب منبع انتقاد هستند، زیرا آنها بیش از هر گروه غذایی دیگر بر گلوکز تاثیر می گذارند.

اما مهم است بدانیم که برخی از کربوهیدراتهای سالم می توانند قند خون را افزایش دهند. یکی از راه های فرمول بندی رژیم غذایی سالم دیابت با تمرکز بر غذاهای کم گلیسمی (GI) است.

شاخص گلیسمی یا Glycemic Index یک ارزش است که به غذاها اختصاص داده می شود بر اساس این که چگونه این غذاها به سرعت یا به آرامی باعث افزایش سطح گلوکز خون می شوند. غذاهای با GI کم، کمتر سبب افزایش قند خون می شوند. به عنوان مثال:

جو دوسر
گندم
لوبیا

بالاترین مواد غذایی GI شامل:

برنج سفید
نان سفید
ذرت بو داده
كدو حلوايي

توجه به GI فقط یک تغییر رژیم غذایی سالم است که می تواند قند خون بالا را بهبود بخشد. کنترل بخشی نیز مهم است. پرخوری می تواند منجر به افزایش قند شود. شما همچنین می توانید غذاهای فرآوری شده را برای رسیدن به گلوکز خون پایین تر محدود کنید. اگر بر رژیم غذایی خود تمرکز کنید، احتمالا تفاوت قند خون را مشاهده خواهید کرد.

تست قند خون

تست قند خون بخش مهمی از مدیریت و کنترل  بیماری دیابت است. دانستن سطح قند خون شما به سرعت می تواند هنگامی که سطح قند خون شما کاهش یافته یا به بیش از میزان قند خون نرمال افزایش یافته است به شما هشدار دهد. در برخی موارد، این کار به جلوگیری از وضعیت های خطرناک و هشدار دهنده کمک می کند.

شما همچنین قادر خواهید بود تا میزان قند خون خود را در طول زمان ثبت کنید. این به شما نشان می دهد که ورزش، غذا و دارو در سطوح قند خون شما تاثیر می گذارد . آزمایش میزان قند خون را می توانید در هر کجا و هر زمان انجام دهید. در کمتر از یک یا دو دقیقه، شما می توانید خون خود را تست کنید که خواندن آن با استفاده از گلوکز متر انجام می شود.

برای کاهش قند خون ورزش کنید.

ورزش منظم یک رژیم غذایی سالم را تقویت می کند و دیابت نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک فعالیت متوسط ورزشی می تواند قند خون شما را کاهش دهد. AHA حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت در روز حداقل پنج روز در هفته را توصیه می کند. تمرینات متوسط می تواند موارد زیر باشد:

پیاده روی سریع
شنا
دوچرخه سواری
استفاده از الپتیکال

 مانند قبل و بعد غذا، قبل و بعد از ورزش نیز قند خون خود را کنترل کنید. این می تواند به شما درک بهتر اینکه ورزش چه تاثیری در کاهش قند خون دارد بدهد. چنین قرائنی همچنین می تواند به شما بگوید که آیا شما نیاز به تنظیم مصرف انسولین دارید یا خیر.

اگر سطح قند خون شما بسیار بالا است (بیش از ۳۰۰ میلی گرم در دسی لیتر)، از انجام تمرین بدون مشاوره پزشک خودداری کنید.

اگر سطح قند خون شما بیش از ۳۵۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، یا اگر “کتون” (اسید هایی که بدن شما در صورت کمبود انسولین تولید می کند و بدن شما را مجبور به استفاده از چربی ها به جای کربوهیدرات برای تامین انرژی می کند)، در ادرار شما دیده شود، باید با اورژانس تماس بگیرید.

با پزشک خود در مورد برنامه درمان فعلی صحبت کنید

رژیم غذایی و ورزش دو روش است که می توانید به طور طبیعی قند خون را کاهش دهید. یک شیوه زندگی سالم نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند. چاقی یکی از عواملی است که بر توسعه و شدت دیابت نوع ۲ موثر است.

اما رژیم غذایی و ورزش همیشه برای افراد دیابتی کافی نیست. مدیریت قند خون بالا با داروها و درمان های انسولین انجام می شود. یک شیوه زندگی سالم می تواند شگفتی ها را انجام دهد، اما عمدتا به عنوان یک روش درمان مکمل دیابت شناخته می شود.

اگر شما همچنان قند خون بالا دارید، ممکن است وقت آن باشد که با پزشک خود درباره افزایش مصرف انسولین خود صحبت کنید. همانطور که شدت دیابت متفاوت است، برنامه درمان هر بیمار متفاوت است. برای کمک به پیدا کردن بهترین برنامه با دکتر خود مشورت کنید.

منبع : سایت سلامتی
گردآوری: برج دنتال

سایت ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *