خانه » بیماری ها » در صورت کمبود ویتامین D دچار این اختلال خواهید شد

در صورت کمبود ویتامین D دچار این اختلال خواهید شد

ویتامین D کمبود ویتامین D کم خوابی و ویتامین D علائم کمبود ویتامین D

ویتامین D از جمله ضروری ترین ویتامین هایی است که بدن برای ادامه حیات خود به آن احتیاج دارد. ویتامین D از جمله ویتامین های محلول در چربی است؛ این ویتامین توسط خود بدن هم تولید می شود، فقط کافی است در طول روز زمانی را در زیر آفتاب سپری کنید. کمبود ویتامین D بدن را با اختلالات مختلفی مواجه می کند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. با دکتر سلام همراه باشید.

مطالعات قبلی ارتباط بین کمبود ویتامین D و درد مزمن را تایید کرده بود، اما مطالعات جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که برخی از انواع سردرد از جمله سردردهای ناشی از میگرن و سردردهای تنشی مزمن نیز می‌توانند با کمبود ویتامین D مرتبط باشند.
مطالعات نشان می‌دهد ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها و عضلات دارد و عوامل عضلانی در ایجاد سردرد تنشی (TTH) موثر هستند. در واقع نتیجه مطالعات حاکی از آن است که کمبود ویتامین D و درد عضلانی اسکلتی مزمن کاملا مرتبط هستند.

براساس مطالعه و مقایسه ۱۰۰ داوطلب مبتلا به سردرد تنشی مزمن و ۱۰۰ فرد سالم، در افراد مبتلا به سردردهای تنشی مزمن نه تنها میزان ویتامین D کمتر است؛ بلکه ضعف عضلانی، درد اسکلتی عضلانی و نرمی عضله و استخوان نیز دیده می‌شود.
نور خورشید مهمترین منبع ویتامین D به شمار می آید. مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی، آب پرتقال و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند. علاوه بر این، ۱۵ دقیقه پیاده روی در بعد از ظهر که شدت نور آفتاب کمتر است، برای تامین ویتامین D بدن توصیه شده است.

ویتامین D کمبود ویتامین D کم خوابی و ویتامین D علائم کمبود ویتامین D

سردردهای تنشی معمولا به دلیل انقباض عضلات ناحیه سر، گردن و شانه بوجود می آیند. برخی از تحقیقات نشان می دهد که استرس و تنش نیز در بروز این عارضه نقش دارند.

براساس مطالعات، عضلات شانه و گردن مبتلایان به این عارضه، ۲۶ درصد ضعیف تر از افرادیست که سردرد تنشی ندارند. معمولا ماهیچه های گردن و شانه در افرادی که سردرد های تنشی دارند، ضعیف است و حالت سر آنان به جلو تمایل دارد. سردردهای تنشی در افرادی که بیشترین ساعات روز را در مقابل کامپیوتر و لپ‌تاپ سپری می کنند، بیشتر دیده می شود. تمرینات قدرتی و تقویت عضلات گردن و شانه، سبب رفع این عارضه می شود.

در ادامه این گزارش آمده است که کم خوابی یکی از مهمترین دلایل خستگی بدن و بروز سردرد تنشی است. هفت تا هشت ساعت خواب در شب بین ساعات ۱۰ شب تا ۶ صبح از سوی پزشکان توصیه شده است. همچنین چرت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای نیمروز علاوه بر افزایش هوشیاری، باعث کاهش استرس و سردرد تنشی می شود.

منبع: ایرنا


ارسال شده در ۱۲ مهر ۱۳۹۶ توسط با موضوع بیماری ها

منبع : دکتر سلام

گرد آوری: برج دنتال

سایت ایران