خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷
خانه » مطالب دندانپزشکی » درمان خانگی و سالم برای دندان درد

درمان خانگی و سالم برای دندان درد

WTP-n-copy

دندان درد ،قبل از همه باید بگوییم که وقتی اولین درد را احساس می کنید، بدنتان دارد به شما می‌گوید که یک جای کار ایراد دارد، بنابراین بهتر است در اولین فرصت به دندانپزشکتان مراجعه کنید. اما خب حالا کاری است که شده و در این موقع نیمه شب وقت و حوصله برای شنیدن نصیحت ندارید و دنبال چاره ای می گردید که تا صبح را سر کنید و اول وقت سراغ دندانپزشکتان بروید. حالا می خواهید چه کنید؟اگر کمی در آشپزخانه تان بگردید ممکن است چیزهایی پیدا کنید که واقعا به دردبخور باشند و اجازه بدهند تا صبح با خیال راحت استراحت کنید.

کتر حامد حاتمی-پزشک عمومی در  نوشت: نیمه شب است، درد دندانتان که چند روز است بطور خفیف و گهگاهی خودنمایی می کرد، حالا ول کن نیست و خواب راحت را از چشمانتان ربوده. ساعت را نگاه می‌کنید، اوه خدای من هیچ دندانپزشکی در این اطراف در دسترس نیست. به سراغ قفسه دارویی می روید، تاریخ ایبوپروفن‌ها هم گذشته و به ریسکش نمی‌ارزد. تا صبح چکار باید بکنید؟

اگر کمی در آشپزخانه تان بگردید ممکن است چیزهایی پیدا کنید که واقعا به دردبخور باشند و اجازه بدهند تا صبح با خیال راحت استراحت کنید. برویم سراغ قفسه های آشپزخانه تان:

۱- روغن میخک
اوه چه خوب! شما کمی روغن میخک در یکی از قفسه های کابینت پیدا کردید، عالی است. روغن میخک دارای ماده اوژنول است که خواص بی حس کنندگی دارد. همچنین روغن میخک کمی هم اثر ضدمیکربی دارد و در موارد التهاب ناشی از عفونت هم می تواند کمک کننده باشد. در یک توپ پنبه ای کوچک حدود ۳ قطره روغن میخک بچکانید و کمی (حدود یک چهارم قاشق چایخوری) هم روغن زیتون به آن اضافه کنید.

این پنبه را در دهانتان کنار دندان مجروح خود بگذارید و آن را گاز بگیرید را در جای خود بماند. کم کم اثر آن شروع خواهد شد. این ترکیب مخصوصا وقتی که درد دندان بخاطر یک پوسیدگی باز است بهتر جواب می دهد. توجه داشته باشید که با این پنبه در دهانتان به خواب نروید، چون ممکن است در گلو گیر کند و مشکل به بار بیاورد.

۲- شربت ضد سرفه
اگر روغن میخک نداشتید چه؟ مثل اینکه کمی شربت سرفه در یخچال دارید که تاریخش هم نگذشته است. خوب است آن را بردارید. بله، سرفه ربطی به دندان درد ندارد اما شربت سرفه بعضا موادی مانند بنزوکائین یا منتول (طعم نعناعی دیفن هیدرامین را خاطرتان هست؟) دارد که می‌توانند دردهای خفیف را تسکین بدهند. کمی از این شربتها یا قطره های ضد سرفه را در دهان بچرخانید.

۳- تمیزش کنید
بعضی وقتها درد دندان بخاطر وجود یک چیز خارجی در بین دندانهاست. بهتر است در این موارد دندانها را تمیز کنید. البته نه با چوب کبریت. می توانید آب نمک را در دهانتان بچرخانید و یا بین دندانها را نخ بکشید. اگر از مسواکهای ریز درون دندانی دارید می توانید با دقت و بدون ضربه زدن به نواحی پوسیده دندانها را تمیز کنید. (برسهای ریزی که شبیه یک درخت کاج هستند و بعنوان مثال در تمیز کردن بین دندانها بعد از ارتودنسی به کار می روند)

۴- دیگر داروهای خانگی
چیزهای دیگری هم در آشپزخانه پیدا می شوند که ممکن است در تخفیف درد دندانتان به شما کمک کنند. مثلا اینکه یک چای کیسه ای داغ را (در حال دم کشیدن) روی دندان بگذارید و فشار دهید تانیک اسید موجود در چایی تا حدودی اثرات تسکینی دارد. همچنین در مورد سیر، پیاز یا خیار و اسفناج هم گفته شده که می توانند در کاهش درد دندان موثر باشند.

سایت دندانه

توجه :مطالب ارائه شده در سایت برج دنتال صرفا جهت اطلاع رسانی و افزايش آگاهی عمومی تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود.