خانه » مطالب دندانپزشکی » درمان بیماری‌های لثه (عفونت و التهاب)

درمان بیماری‌های لثه (عفونت و التهاب)

بیماری لثه، شرایط بسیار شایعی است که طی آن لثه‌ها متورم، دردناک و دچار عفونت می‌شوند.

درمان بیماری‌های لثه (عفونت و التهاب)

اغلب افراد بزرگسال به بیماری لثه با شدت‌های مختلفی مبتلا هستند و اغلب افراد جامعه، حداقل یک‌بار در طول عمر خود این بیماری را تجربه کرده‌اند.شیوع بیماری لثه در کودکان تا حد زیادی کمتر از بزرگسالان است.

اگر شما به بیماری لثه مبتلا باشید، ممکن است هنگامی‌که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، لثه‌های شما خونریزی کند و یا دهان شمابوی بدی داشته باشد. این علائم مربوط به مراحل اولیه بیماری لثه است که تحت عنوان بیماری‌های لثه شناخته می‌شود.

اگر بیماری‌های لثه به ‌موقع درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد حالت پیشرفته‌تری از بیماری لثه شود که آن را پریودنتیت می‌نامند. این بیماری بر مقدار بیشتری از بافت‌هایی که وظیفه پشتیبانی از دندان‌ها را بر عهده دارند و آن‌ها را در محل خود محکم نگه می‌دارند، تأثیر منفی می‌گذارد.

اگر پریودنتیت درمان نشود، ممکن است استخوان فک شما آسیب ببیند و فضاهای کوچکی در بین لثه‌ و دندان‌ها باز شود. درنتیجه ممکن است دندان‌های شما لق شود و نهایتاً بیفتد و از بین برود.

در صورتی که در هنگام مسواک زدن با خونریزی غیرعادی لثه مواجه شدید و یا التهاب درد و تغییر رنگ در لثههای خود احساس میکنید، حتما به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید چون در صورت وجود بیماری‌های لثه هر چه درمان زودتر انجام شود، نتایج بهتری را به دست خواهد داد.

بیماری لثه در مرحله اولیه جینجیویت (التهاب و ورم اولیه) نام دارد و در این مرحله قابل برگشت است. متخصصان دندانپزشکی ما در کلینیک دندانپزشکی سیمادنت معمولاً آن را با جرمگیری و آموزش نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه درمان کنند. بیماری لثه گاهی با هیچ نشانه هشدار دهنده‌ای همراه نیست.

به همین دلیل باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نمود تا ایشان بیماری را در مرحله اولیه تشخیص دهند و درمان نمایند. روش‌های درمان به نوع بیماری و میزان پیشرفت آن بستگی دارد. در صورتی که بیماری لثه پیشرفت کرده باشد؛متخصصین ما ممکن است جراحی برای از بین بردن بافت آسیب‌دیده را پیشنهاد دهند.

در صورت احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه و همچنین به منظور درمان زودهنگام این ناراحتی‌ها می‌توانید با شماره ۸۸۸۷۵۱۴۵- ۶۶۵۰۲۰۹۸۰ تماس حاصل فرمایید تا وقت مشاوره با یکی از دندانپزشکان مجرب کلینیک دندانپزشکی سیمادنت برایتان تنظیم شود.

بیماری‌های لثه چیست؟

بیماری‌های لثه به‌ نوعی از التهاب لثه‌ها اطلاق می‌شود که معمولاً ناشی از عفونت باکتریایی است. اگر بیماری‌های لثه به‌ موقع درمان نشود، ممکن است به عفونت خطرناک‌تری تبدیل شود که پریودنتیت نامیده می‌شود. بیماری‌های لثه و پریودنتیت اصلی‌ترین علت‌های از بین رفتن دندان‌ها در افراد بزرگسال محسوب می‌شوند.

علت‌ها و دلایل بیماری‌های لثه

لثه‌های شما معمولاً در نقطه‌ای پایین‌تر و عمیق‌تر از لبه‌های لثه که ما در ظاهر می‌بینیم، به دندان‌ها متصل شده‌اند. این حالت اتصال لثه و دندان، باعث ایجاد فضایی در فاصل بین آن‌ها می‌شود که آن را اصطلاحاً اسکولوس می‌نامند. ذرات غذا ممکن است در درون این فضا گیر بیفتد و باعث بروز عفونت لثه یا بیماری‌های لثه شود.

پلاک یک لایه نازک جرم است که از باکتری‌ها تشکیل شده است. این لایه به ‌طور مداوم بر روی سطح دندان‌های شما تشکیل می‌شود. وقتی پلاک‌ها توسعه پیدا کرده و ضخیم‌تر می‌شوند، به لایه سخت‌تری از جرم دندان به نام تارتار تبدیل می‌شود. هنگامی‌که پلاک در قسمت‌های پایین‌تر از خط لثه ایجاد شود، می‌تواند باعث تشکیل عفونت در این قسمت شود.

اگر بیماری‌های لثه به ‌موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواند باعث جدا شدن لثه‌ها از دندان شود.

در این صورت، بافت‌های نرم اطراف دندان و استخوان پشتیبانی‌کننده از دندان نیز آسیب می‌بینند. در نتیجه ممکن است دندان لق و ناپایدار شود. اگر عفونت بیشتر از این پیشرفت کند، ممکن است نهایتاً دندان شما از بین برود و یا لازم باشد که توسط دندانپزشک دندان کشیده شود.

عوامل خطرزا برای بروز بیماری‌های لثه

عوامل خطرزایی که می‌تواند باعث بروز بیماریهای لثه شود، عبارت است از:

سيگار کشيدن يا جويدن توتون
ديابت
مصرف بعضي از داروها (مانند قرص‌هاي ضدبارداری، استروئيدهاي خوراکي، داروهاي ضد صرع، داروهاي مسدودکننده کانال کلسيم و داروهاي مورداستفاده براي شیمی‌درمانی)
کجی و بی‌نظمی دندانها

پروتزها (دندان مصنوعی) و نایت گارد (محافظ دهانی) که به‌خوبی جايگذاري نشده باشد.
شکستگي يا ترک خوردن پرکردگي دندان
بارداري
عوامل ژنتيکي
اختلال در سيستم ايمني (مانند افراد مبتلابه ايدز يا ويروس HIV)

علائم و نشانه‌های بیماری‌های لثه

بسیاری از افراد خودشان اطلاع ندارند که مبتلا به بیماری‌های لثه هستند. ممکن است یک فرد بدون آنکه علائم مشخصی داشته باشد، به بیماری‌های لثه مبتلا باشد. با این‌ وجود، موارد زیر مهم‌ترین علائم بیماریهای لثه هستند:

قرمز، حساس و متورم شدن لثه‌ها
خونريزي لثه‌ها در زمان مسواک زدن يا کشيدن نخ دندان
تحليل رفتن لثه‌ها يا جدا شدن آن از دندان‌ها
لق شدن دندان‌ها
تغيير در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روي هم در زمان گاز گرفتن يا جويدن غذا (ناهنجاري دنداني)
تشکيل جرم يا چرک در فاصله بين دندان‌ها و لثه
درد دندان در هنگام جويدن غذا
حساسيت و آسیب‌پذیری دندان‌ها
تغيير در نحوه قرار گرفتن دندان‌هاي مصنوعي در داخل دهان به‌طوری‌که ديگر با دهان شما انطباق ندارد.
بوي بد دهان که بعد از مسواک کردن دندان‌ها برطرف نمي‌شود.

تشخیص بیماری‌های لثه

در زمان معاینه، وضعیت لثه‌های شما با استفاده از یک خط‌کش کوچک بررسی می‌شود. این بررسی به‌ منظور تشخیص هر نوع عفونت احتمالی در محل لثه‌ها انجام می‌گیرد. همچنین اندازه پاکت‌های موجود در اطراف دندان‌های شما از این طریق اندازه‌گیری می‌شود. عمق معمول پاکت‌ها بین ۱ تا ۳ میلی‌متر است.

ممکن است دندانپزشک برای بررسی آسیب‌دیدگی احتمالی استخوان‌ها، دستور گرفتن عکس اشعه ایکس از دندان را نیز بدهد.

در مورد عوامل خطرزا برای بیماری‌های لثه و نیز علائم این بیماری‌ها، با دندانپزشک خود مشورت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به بیماری‌های لثه، خودتان بهتر بتوانید آن را تشخیص دهید.

اگر معاینات انجام‌شده نشان دهد که شما دچار بیماری‌های لثه هستید، ممکن است دندانپزشک شمارا به یک متخصص پریودنتیست معرفی کند. پریودنتیست، دندانپزشکی است که در درمان بیماری‌های لثه تخصص دارد.

درمان بیماریهای لثه

برای درمان پریودنتیت لازم است که بهداشت دهان و دندان را با دقت رعایت کنید. همچنین باید سیگار را ترک کنید و بیماری دیابت خود را نیز کنترل کنید. سایر اقداماتی که برای درمان بیماری‌های لثه در نظر گرفته می‌شود، شامل تمیز کردن و جرم‌گیری عمیق دندان‌ها، مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک و عمل جراحی می‌باشد.

جرم گیری و تمیز کردن دندان‌ها

برای تمیز کردن عمقی دندان‌ها بدون انجام عمل جراحی، می‌توان از روش‌های متعددی استفاده کرد. تمامی این روش‌ها با حذف پلاک و تارتار، از ایجاد پریودنتیت جلوگیری می‌کنند.

اسکيلينگ که تارتارها را از قسمت‌هاي بالا و پايين خط لثه حذف مي‌کند.
جرم‌گیری عميق که لکه‌هاي سخت و خشن روي دندان را حذف مي‌کند و قسمت‌هاي عفونی‌شده دندان را برمی‌دارد.
ليزر که لکه‌هاي تارتار را حذف مي‌کند و در مقايسه با اسکيلينگ و جرم‌گیری، با درد و خونريزي کمتري همراه است.
برای درمان بیماری‌های لثه می‌توان از داروهای مختلفی استفاده کرد:

دهان‌شویه آنتی‌بیوتیک که حاوي کلورکسيدين است و مي‌توان از آن براي ضدعفونی کردن دهان استفاده کرد.
چيپ‌هاي آزادکننده مواد آنتي سپتيک (ضدعفونی‌کننده) که حاوي ماده کلورکسيدين است و مي‌توان آن را بعد از جرم‌گیری در داخل پاکت‌ها قرار داد.
ميکروسفرهاي آنتی‌بیوتیک که از داروي ماينوسيکلين ساخته شده‌اند و مي‌توان آن‌ها را بعد از جرم‌گیری و اسکيلينگ، در داخل پاکت‌ها قرار داد.
آنتی‌بیوتیک‌های خوراکي که مي‌توان از آن براي درمان مناطقي از لثه که دچار عفونت مداوم شده است، استفاده کرد.
دوکسي سيکلين که يک داروي آنتی‌بیوتیک است و به جلوگيري از آسيب ديدن دندان‌ به خاطر اثر آنزيم‌ها کمک مي‌کند.
جراحي فلپ يک عمل جراحي است که طي آن پلاک‌ها برداشته مي‌شود و لثه‌ها کشيده شده و به جاي خود بازگردانده مي‌شود. سپس لثه‌ها در جاي خود بخيه مي‌شود تا اطراف دندان را به‌طور کامل و دنج بپوشاند.
پيوند استخوان و بافت هنگامي استفاده مي‌شود که آسیب‌دیدگی دندان‌ها و فک به‌قدری شديد باشد که امکان بهبودي دوباره آن وجود نداشته باشد.

پیشگیری از بیماری‌های لثه

با رعایت دقیق و همیشگی بهداشت دهان و دندان، می‌توان از بروز بیماری‌های لثه جلوگیری نمود. از سالم و مقوی بودن رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید و به ‌طور مرتب برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان‌های خود را دو بار در روز با خمیردندان حاوی فلورایدمسواک کنید و هر روز نخ دندان بکشید.

عفونت لثه

عفونت هنگامي اتفاق مي‌افتد که جرم‌ها يا باکتري‌ها به يک جايگاه آسیب‌پذیر در بدن وارد مي‌شوند و در آنجا تکثير مي‌کنند و درنتیجه آن، يک بيماري به وجود مي‌آيد. در مورد دهان شما اين اتفاق هنگامي روي مي‌دهد که باکتري‌هاي مضر در فضاي بين لثه‌ها و دندان‌هاي شما (که اسکولوس ناميده مي‌شود) تجمع و تکثير مي‌کنند.

اگر اين باکتري‌ها تميز نشوند، با گذشت زمان باعث تخريب بافت‌ها و تشکيل پاکت‌هاي پريودنتال و ايجاد عفونت خواهند شد.

علت‌ها و دلایل عفونت لثه

عفونت لثه به خاطر باکتری‌هایی ايجاد مي‌شود که بر روي دندان‌ها و لثه و يا در اطراف آن تجمع و تکثير مي‌کنند. حتي اگر شما هیچ‌چیز نخوريد و ننوشيد، باز هم باکتري‌ها به‌طور مداوم در دهان شما در حال تکثير و ازدياد هستند. بنابراين رعايت دقيق بهداشت دهان و دندان از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

حفظ بهداشت و سلامت دهان باعث جلوگيري از عفونت لثه‌ها خواهد شد. برخي از عواملي که مي‌تواند باعث ايجاد عفونت لثه شود، عبارت است از:

مراقبت نکردن از دندان‌ها و لثه‌ها به‌طور صحيح و مداوم
عدم مراجعه به دندانپزشک به‌طور منظم
مصرف نوشابه‌هاي قند دار و گازدار به مقدار زياد
خوردن غذاهايي که ذرات آن در بين دندان‌ها باقي مي‌ماند (مانند مغزها، کشمش و غيره) و مسواک نزدن و نکشيدن نخ دندان براي تميز کردن بقاياي آن‌ها

علائم و نشانه‌های عفونت لثه

عفونت لثه چندين علائم مختلف دارد که پيگيري و بررسي وجود آن‌ها مي‌تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز عفونت بتوانيد آن را تشخيص دهيد. مهم‌ترين اين علائم عبارت است از:

قرمز شدن اطراف لثه‌ها
حساس شدن و آسیب‌پذیری لثه‌ها
التهاب در محل خط لثه
درد
دندان‌درد
حساسيت زياد دندان در زمان جويدن غذا
خونريزي لثه‌ها
بوي بد مداوم دهان و نفس

درمان عفونت لثه

اگر علائم عفونت لثه را مشاهده کرديد، بايد در اسرع وقت به يک دندانپزشک مراجعه کنيد.

مواردي از قبيل متورم شدن لثه‌ها، حساس شدن و خونريزي لثه، پس کشيدن و تحليل رفتن لثه، خارج شدن چرک از لثه‌ها، بوي بد مداوم دهان، لق شدن دندان‌ها و تغيير قابل‌توجه در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روي هم، در زمان گاز گرفتن يا جويدن غذا، همگي مي‌تواند نشانه‌هاي وجود عفونت لثه باشد.

اگر عفونت لثه در شما تشخيص داده شد، از چندين روش مختلف مي‌توان براي درمان آن استفاده کرد که انتخاب روش نهايي به‌شدت عفونت لثه شما بستگي دارد. برخي از روش‌هاي رايج که براي درمان عفونت لثه مورداستفاده قرار مي‌گيرد، عبارت است از:

درمان با آنتی‌بیوتیک
جرم‌گیری دندان‌ها

عمل جراحي: اگر هیچ‌کدام از روش‌هاي درماني غير جراحي براي درمان عفونت لثه شما کارآيي نداشته باشد، ممکن است دندانپزشک انجام عمل جراحي را براي شما توصيه کند. براي درمان عفونت لثه چندين عمل جراحي مختلف شامل ژنژيوکتومي، جراحي فلپ و حتي کشيدن دندان، وجود دارد.

هزینه درمان عفونت لثه

بسته به نوع روش مورد استفاده در درمان عفونت لثه، هزینه درمان متفاوت خواهد بود:

هزینه جرمگیری: هزینه جرم گیری و اسکیلینگ بسته به تکنیک مورد استفاده و ناحیه ای که جرم‌گیری در آن انجام می‌گیرد، متفاوت خواهد بود. جرمگیری ریشه دندان معمولا بسیار بیشته از جرم گیری معمولی دندان هزینه در بر خواهد داشت.

هزینه جراحی: هزینه‌های این فرآیند بسته به میزان تخلیه لثه مورد نیاز و همچنین لزوم انجام پیوند استخوان یا استفاده از مواد احیاء کننده در حین جراحی، برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

پيشگيري از عفونت لثه

ازآنجاکه پيشگيري، بهترين راه براي جلوگيري از بروز عفونت لثه به شمار مي‌رود، بنابراين لازم است که مراقبت از دندان‌ها و لثه در اولويت اول شما باشد و براي بهداشت دهان و دندان اهميت بسيار زيادي قائل شويد. حتماً هرروز دندان‌هاي خود را مسواک بزنيد،

بشوييد و با نخ دندان تميز کنيد و سعي کنيد حداقل دو بار در هرسال براي معاينه دندان‌ها و تميز کردن حرفه‌اي آن‌ها به دندانپزشک خود مراجعه کنيد. رعايت همين نکات بسيار مهم به شما کمک مي‌کند تا بتوانيد سلامت دندان‌ها و لثه‌هاي خود را حفظ کنيد و از بروز عفونت لثه نيز پيشگيري کنيد.

منبع سایت سلامتی

برج دنتال