خانه » مطالب دندانپزشکی » درمان بیماری‌های لثه (عفونت و التهاب)

درمان بیماری‌های لثه (عفونت و التهاب)

بیماری لثه، شرایط بسیار شایعی است که طی آن لثه‌ها متورم، دردناک و دچار عفونت می‌شوند.

درمان بیماری‌های لثه (عفونت و التهاب)

اغلب افراد بزرگسال به بیماری لثه با شدت‌های مختلفی مبتلا هستند و اغلب افراد جامعه، حداقل یک‌بار در طول عمر خود این بیماری را تجربه کرده‌اند.شیوع بیماری لثه در کودکان تا حد زیادی کمتر از بزرگسالان است.

اگر شما به بیماری لثه مبتلا باشید، ممکن است هنگامی‌که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، لثه‌های شما خونریزی کند و یا دهان شمابوی بدی داشته باشد. این علائم مربوط به مراحل اولیه بیماری لثه است که تحت عنوان بیماری‌های لثه شناخته می‌شود.

اگر بیماری‌های لثه به ‌موقع درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد حالت پیشرفته‌تری از بیماری لثه شود که آن را پریودنتیت می‌نامند. این بیماری بر مقدار بیشتری از بافت‌هایی که وظیفه پشتیبانی از دندان‌ها را بر عهده دارند و آن‌ها را در محل خود محکم نگه می‌دارند، تأثیر منفی می‌گذارد.

اگر پریودنتیت درمان نشود، ممکن است استخوان فک شما آسیب ببیند و فضاهای کوچکی در بین لثه‌ و دندان‌ها باز شود. درنتیجه ممکن است دندان‌های شما لق شود و نهایتاً بیفتد و از بین برود.

در صورتی که در هنگام مسواک زدن با خونریزی غیرعادی لثه مواجه شدید و یا التهاب درد و تغییر رنگ در لثههای خود احساس میکنید، حتما به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید چون در صورت وجود بیماری‌های لثه هر چه درمان زودتر انجام شود، نتایج بهتری را به دست خواهد داد.

بیماری لثه در مرحله اولیه جینجیویت (التهاب و ورم اولیه) نام دارد و در این مرحله قابل برگشت است. متخصصان دندانپزشکی ما در کلینیک دندانپزشکی سیمادنت معمولاً آن را با جرمگیری و آموزش نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه درمان کنند. بیماری لثه گاهی با هیچ نشانه هشدار دهنده‌ای همراه نیست.

به همین دلیل باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نمود تا ایشان بیماری را در مرحله اولیه تشخیص دهند و درمان نمایند. روش‌های درمان به نوع بیماری و میزان پیشرفت آن بستگی دارد. در صورتی که بیماری لثه پیشرفت کرده باشد؛متخصصین ما ممکن است جراحی برای از بین بردن بافت آسیب‌دیده را پیشنهاد دهند.

در صورت احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه و همچنین به منظور درمان زودهنگام این ناراحتی‌ها می‌توانید با شماره ۸۸۸۷۵۱۴۵- ۶۶۵۰۲۰۹۸۰ تماس حاصل فرمایید تا وقت مشاوره با یکی از دندانپزشکان مجرب کلینیک دندانپزشکی سیمادنت برایتان تنظیم شود.

بیماری‌های لثه چیست؟

بیماری‌های لثه به‌ نوعی از التهاب لثه‌ها اطلاق می‌شود که معمولاً ناشی از عفونت باکتریایی است. اگر بیماری‌های لثه به‌ موقع درمان نشود، ممکن است به عفونت خطرناک‌تری تبدیل شود که پریودنتیت نامیده می‌شود. بیماری‌های لثه و پریودنتیت اصلی‌ترین علت‌های از بین رفتن دندان‌ها در افراد بزرگسال محسوب می‌شوند.

علت‌ها و دلایل بیماری‌های لثه

لثه‌های شما معمولاً در نقطه‌ای پایین‌تر و عمیق‌تر از لبه‌های لثه که ما در ظاهر می‌بینیم، به دندان‌ها متصل شده‌اند. این حالت اتصال لثه و دندان، باعث ایجاد فضایی در فاصل بین آن‌ها می‌شود که آن را اصطلاحاً اسکولوس می‌نامند. ذرات غذا ممکن است در درون این فضا گیر بیفتد و باعث بروز عفونت لثه یا بیماری‌های لثه شود.

پلاک یک لایه نازک جرم است که از باکتری‌ها تشکیل شده است. این لایه به ‌طور مداوم بر روی سطح دندان‌های شما تشکیل می‌شود. وقتی پلاک‌ها توسعه پیدا کرده و ضخیم‌تر می‌شوند، به لایه سخت‌تری از جرم دندان به نام تارتار تبدیل می‌شود. هنگامی‌که پلاک در قسمت‌های پایین‌تر از خط لثه ایجاد شود، می‌تواند باعث تشکیل عفونت در این قسمت شود.

اگر بیماری‌های لثه به ‌موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواند باعث جدا شدن لثه‌ها از دندان شود.

در این صورت، بافت‌های نرم اطراف دندان و استخوان پشتیبانی‌کننده از دندان نیز آسیب می‌بینند. در نتیجه ممکن است دندان لق و ناپایدار شود. اگر عفونت بیشتر از این پیشرفت کند، ممکن است نهایتاً دندان شما از بین برود و یا لازم باشد که توسط دندانپزشک دندان کشیده شود.

عوامل خطرزا برای بروز بیماری‌های لثه

عوامل خطرزایی که می‌تواند باعث بروز بیماریهای لثه شود، عبارت است از:

سیگار کشیدن یا جویدن توتون
دیابت
مصرف بعضی از داروها (مانند قرص‌های ضدبارداری، استروئیدهای خوراکی، داروهای ضد صرع، داروهای مسدودکننده کانال کلسیم و داروهای مورداستفاده برای شیمی‌درمانی)
کجی و بی‌نظمی دندانها

پروتزها (دندان مصنوعی) و نایت گارد (محافظ دهانی) که به‌خوبی جایگذاری نشده باشد.
شکستگی یا ترک خوردن پرکردگی دندان
بارداری
عوامل ژنتیکی
اختلال در سیستم ایمنی (مانند افراد مبتلابه ایدز یا ویروس HIV)

علائم و نشانه‌های بیماری‌های لثه

بسیاری از افراد خودشان اطلاع ندارند که مبتلا به بیماری‌های لثه هستند. ممکن است یک فرد بدون آنکه علائم مشخصی داشته باشد، به بیماری‌های لثه مبتلا باشد. با این‌ وجود، موارد زیر مهم‌ترین علائم بیماریهای لثه هستند:

قرمز، حساس و متورم شدن لثه‌ها
خونریزی لثه‌ها در زمان مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان
تحلیل رفتن لثه‌ها یا جدا شدن آن از دندان‌ها
لق شدن دندان‌ها
تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم در زمان گاز گرفتن یا جویدن غذا (ناهنجاری دندانی)
تشکیل جرم یا چرک در فاصله بین دندان‌ها و لثه
درد دندان در هنگام جویدن غذا
حساسیت و آسیب‌پذیری دندان‌ها
تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان‌های مصنوعی در داخل دهان به‌طوری‌که دیگر با دهان شما انطباق ندارد.
بوی بد دهان که بعد از مسواک کردن دندان‌ها برطرف نمی‌شود.

تشخیص بیماری‌های لثه

در زمان معاینه، وضعیت لثه‌های شما با استفاده از یک خط‌کش کوچک بررسی می‌شود. این بررسی به‌ منظور تشخیص هر نوع عفونت احتمالی در محل لثه‌ها انجام می‌گیرد. همچنین اندازه پاکت‌های موجود در اطراف دندان‌های شما از این طریق اندازه‌گیری می‌شود. عمق معمول پاکت‌ها بین ۱ تا ۳ میلی‌متر است.

ممکن است دندانپزشک برای بررسی آسیب‌دیدگی احتمالی استخوان‌ها، دستور گرفتن عکس اشعه ایکس از دندان را نیز بدهد.

در مورد عوامل خطرزا برای بیماری‌های لثه و نیز علائم این بیماری‌ها، با دندانپزشک خود مشورت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به بیماری‌های لثه، خودتان بهتر بتوانید آن را تشخیص دهید.

اگر معاینات انجام‌شده نشان دهد که شما دچار بیماری‌های لثه هستید، ممکن است دندانپزشک شمارا به یک متخصص پریودنتیست معرفی کند. پریودنتیست، دندانپزشکی است که در درمان بیماری‌های لثه تخصص دارد.

درمان بیماریهای لثه

برای درمان پریودنتیت لازم است که بهداشت دهان و دندان را با دقت رعایت کنید. همچنین باید سیگار را ترک کنید و بیماری دیابت خود را نیز کنترل کنید. سایر اقداماتی که برای درمان بیماری‌های لثه در نظر گرفته می‌شود، شامل تمیز کردن و جرم‌گیری عمیق دندان‌ها، مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک و عمل جراحی می‌باشد.

جرم گیری و تمیز کردن دندان‌ها

برای تمیز کردن عمقی دندان‌ها بدون انجام عمل جراحی، می‌توان از روش‌های متعددی استفاده کرد. تمامی این روش‌ها با حذف پلاک و تارتار، از ایجاد پریودنتیت جلوگیری می‌کنند.

اسکیلینگ که تارتارها را از قسمت‌های بالا و پایین خط لثه حذف می‌کند.
جرم‌گیری عمیق که لکه‌های سخت و خشن روی دندان را حذف می‌کند و قسمت‌های عفونی‌شده دندان را برمی‌دارد.
لیزر که لکه‌های تارتار را حذف می‌کند و در مقایسه با اسکیلینگ و جرم‌گیری، با درد و خونریزی کمتری همراه است.
برای درمان بیماری‌های لثه می‌توان از داروهای مختلفی استفاده کرد:

دهان‌شویه آنتی‌بیوتیک که حاوی کلورکسیدین است و می‌توان از آن برای ضدعفونی کردن دهان استفاده کرد.
چیپ‌های آزادکننده مواد آنتی سپتیک (ضدعفونی‌کننده) که حاوی ماده کلورکسیدین است و می‌توان آن را بعد از جرم‌گیری در داخل پاکت‌ها قرار داد.
میکروسفرهای آنتی‌بیوتیک که از داروی ماینوسیکلین ساخته شده‌اند و می‌توان آن‌ها را بعد از جرم‌گیری و اسکیلینگ، در داخل پاکت‌ها قرار داد.
آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی که می‌توان از آن برای درمان مناطقی از لثه که دچار عفونت مداوم شده است، استفاده کرد.
دوکسی سیکلین که یک داروی آنتی‌بیوتیک است و به جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌ به خاطر اثر آنزیم‌ها کمک می‌کند.
جراحی فلپ یک عمل جراحی است که طی آن پلاک‌ها برداشته می‌شود و لثه‌ها کشیده شده و به جای خود بازگردانده می‌شود. سپس لثه‌ها در جای خود بخیه می‌شود تا اطراف دندان را به‌طور کامل و دنج بپوشاند.
پیوند استخوان و بافت هنگامی استفاده می‌شود که آسیب‌دیدگی دندان‌ها و فک به‌قدری شدید باشد که امکان بهبودی دوباره آن وجود نداشته باشد.

پیشگیری از بیماری‌های لثه

با رعایت دقیق و همیشگی بهداشت دهان و دندان، می‌توان از بروز بیماری‌های لثه جلوگیری نمود. از سالم و مقوی بودن رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید و به ‌طور مرتب برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان‌های خود را دو بار در روز با خمیردندان حاوی فلورایدمسواک کنید و هر روز نخ دندان بکشید.

عفونت لثه

عفونت هنگامی اتفاق می‌افتد که جرم‌ها یا باکتری‌ها به یک جایگاه آسیب‌پذیر در بدن وارد می‌شوند و در آنجا تکثیر می‌کنند و درنتیجه آن، یک بیماری به وجود می‌آید. در مورد دهان شما این اتفاق هنگامی روی می‌دهد که باکتری‌های مضر در فضای بین لثه‌ها و دندان‌های شما (که اسکولوس نامیده می‌شود) تجمع و تکثیر می‌کنند.

اگر این باکتری‌ها تمیز نشوند، با گذشت زمان باعث تخریب بافت‌ها و تشکیل پاکت‌های پریودنتال و ایجاد عفونت خواهند شد.

علت‌ها و دلایل عفونت لثه

عفونت لثه به خاطر باکتری‌هایی ایجاد می‌شود که بر روی دندان‌ها و لثه و یا در اطراف آن تجمع و تکثیر می‌کنند. حتی اگر شما هیچ‌چیز نخورید و ننوشید، باز هم باکتری‌ها به‌طور مداوم در دهان شما در حال تکثیر و ازدیاد هستند. بنابراین رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

حفظ بهداشت و سلامت دهان باعث جلوگیری از عفونت لثه‌ها خواهد شد. برخی از عواملی که می‌تواند باعث ایجاد عفونت لثه شود، عبارت است از:

مراقبت نکردن از دندان‌ها و لثه‌ها به‌طور صحیح و مداوم
عدم مراجعه به دندانپزشک به‌طور منظم
مصرف نوشابه‌های قند دار و گازدار به مقدار زیاد
خوردن غذاهایی که ذرات آن در بین دندان‌ها باقی می‌ماند (مانند مغزها، کشمش و غیره) و مسواک نزدن و نکشیدن نخ دندان برای تمیز کردن بقایای آن‌ها

علائم و نشانه‌های عفونت لثه

عفونت لثه چندین علائم مختلف دارد که پیگیری و بررسی وجود آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز عفونت بتوانید آن را تشخیص دهید. مهم‌ترین این علائم عبارت است از:

قرمز شدن اطراف لثه‌ها
حساس شدن و آسیب‌پذیری لثه‌ها
التهاب در محل خط لثه
درد
دندان‌درد
حساسیت زیاد دندان در زمان جویدن غذا
خونریزی لثه‌ها
بوی بد مداوم دهان و نفس

درمان عفونت لثه

اگر علائم عفونت لثه را مشاهده کردید، باید در اسرع وقت به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

مواردی از قبیل متورم شدن لثه‌ها، حساس شدن و خونریزی لثه، پس کشیدن و تحلیل رفتن لثه، خارج شدن چرک از لثه‌ها، بوی بد مداوم دهان، لق شدن دندان‌ها و تغییر قابل‌توجه در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم، در زمان گاز گرفتن یا جویدن غذا، همگی می‌تواند نشانه‌های وجود عفونت لثه باشد.

اگر عفونت لثه در شما تشخیص داده شد، از چندین روش مختلف می‌توان برای درمان آن استفاده کرد که انتخاب روش نهایی به‌شدت عفونت لثه شما بستگی دارد. برخی از روش‌های رایج که برای درمان عفونت لثه مورداستفاده قرار می‌گیرد، عبارت است از:

درمان با آنتی‌بیوتیک
جرم‌گیری دندان‌ها

عمل جراحی: اگر هیچ‌کدام از روش‌های درمانی غیر جراحی برای درمان عفونت لثه شما کارآیی نداشته باشد، ممکن است دندانپزشک انجام عمل جراحی را برای شما توصیه کند. برای درمان عفونت لثه چندین عمل جراحی مختلف شامل ژنژیوکتومی، جراحی فلپ و حتی کشیدن دندان، وجود دارد.

هزینه درمان عفونت لثه

بسته به نوع روش مورد استفاده در درمان عفونت لثه، هزینه درمان متفاوت خواهد بود:

هزینه جرمگیری: هزینه جرم گیری و اسکیلینگ بسته به تکنیک مورد استفاده و ناحیه ای که جرم‌گیری در آن انجام می‌گیرد، متفاوت خواهد بود. جرمگیری ریشه دندان معمولا بسیار بیشته از جرم گیری معمولی دندان هزینه در بر خواهد داشت.

هزینه جراحی: هزینه‌های این فرآیند بسته به میزان تخلیه لثه مورد نیاز و همچنین لزوم انجام پیوند استخوان یا استفاده از مواد احیاء کننده در حین جراحی، برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

پیشگیری از عفونت لثه

ازآنجاکه پیشگیری، بهترین راه برای جلوگیری از بروز عفونت لثه به شمار می‌رود، بنابراین لازم است که مراقبت از دندان‌ها و لثه در اولویت اول شما باشد و برای بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی قائل شوید. حتماً هرروز دندان‌های خود را مسواک بزنید،

بشویید و با نخ دندان تمیز کنید و سعی کنید حداقل دو بار در هرسال برای معاینه دندان‌ها و تمیز کردن حرفه‌ای آن‌ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید. رعایت همین نکات بسیار مهم به شما کمک می‌کند تا بتوانید سلامت دندان‌ها و لثه‌های خود را حفظ کنید و از بروز عفونت لثه نیز پیشگیری کنید.

منبع سایت سلامتی

برج دنتال