بیماری ها

دانستنی هایی در مورد بیماری هرپس زوستر حاد

مراقبت های خانگی زونا زونا بیماری هرپس زوستر حاد چیست بیماری هرپس زوستر حاد آیا زونا مسری است آبله مرغان

آیا تا به حال به بیماری آبله مرغان دچار شده اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است لازم است بدانید امکان دارد ویروس این بیماری هنوز آزادانه در بدن شما باشد. واریسلا زوستر، ویروس بیماری هرپس زوستر یا زونا می باشد که با ویروس آبله مرغان نیز مشترک است. در این مطلب قصد داریم شما را با این بیماری آشنا نماییم.

هرپس زوستر چیست؟

زونا یا هرپس زوستر، عفونت ناشی از فعال شدن دوباره ویروس واریسلا زوستر است، که در ریشه های عصبی نخاع پس از ایجاد آبله مرغان نهفته است. این ویروس می تواند برای چند دهه خفته باقی  بماند. پزشکان  سبب فعال شدن  آن در سیستم ایمنی بدن را ناشی از پیری و استرس می دانند. عفونت دستگاه عصب نخاعی به پوست، باعث سوزش و یا درد سطح بدن می شود.

ویروس واریسلا زوستر یک هرپس ویروس است و مانند دیگر هرپس ویروس ها باعث بروز هر دو عفونت اولیه و راجعه می شود و در گانگلیون های اعصاب حسی نهفته باقی می ماند.

این ویروس عامل ایجاد دو عفونت در انسان است:

۱- واریسلا = آبله مرغان

۲- زوستر= زونا

آبله مرغان یک عفونت عمومی و اولیه بوده که با اولین برخورد فرد با ویروس رخ می دهد.

پس از بهبودی ضایعات اولیه ویروس در ریشه های اعصاب حسی نهفته باقی مانده  و در هر ۳ تا ۵ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر دوباره فعال شده و ضایعات هرپس زوستر را ایجاد می کند.

بروز بیماری با افزایش سن و سرکوب ایمنی افزایش می یابد.

نحوه ی ابتلا

بیماران مبتلا به آبله مرغان پس از این که  بهبود یافتند ، این ویروس به صورت غیرفعال برای تمام عمر در اعصاب مجاور نخاع این بیماران باقی می ماند و آنان را برای همیشه نسبت به آبله مرغان مصون می سازد ، هر چند موارد استثناء نیز وجود دارد . ضعیف شدن سیستم ایمنی افراد مسن (بالاتر از پنجاه سال) می تواند ویروس موجود در بدن آنها را دوباره فعال کند و موجب بروز بیماری زونا شود.

عوامل محرک که باعث فعالیت مجدد ویروس در گانگلیون می شوند هنوز شناخته نشده اند به نظر می رسد ضعف سیستم ایمنی باعث تکثیر ویروس در گانگلیون شده و متعاقب آن التهاب و درد شدید ایجاد می کند. ویروس در مسیر رو به پایین عصب به طرف پوست حرکت کرده و موجب تشکیل وزیکول می شود. احتمالا .ایمنی سلولی مهمترین عامل دفاعی میزبان در برابر عفونت واریسلا-زوستر است.

تشخیص زونا

در این دوره پیش از بروز دانه‌های پوستی، تشخیص بیماری ممکن است مشکل باشد و درد آن‌قدر شدید باشد که بسته به محل عصبی که درگیر شده بیماری با سنگ کلیه، سنگ صفرا، آپاندیسیت، التهاب پرده پوشاننده ریه و تجمع مایع در آن (پلورزی) یا حتی حمله قلبی اشتباه شود.

علایم شایع

– تاول‌های‌ قرمز و دردناک‌ که‌ امکان‌ دارد در هر جایی‌ از بدن‌ به‌ وجود آیند. این‌ تاول‌ها ۵-۴ روز پس‌ از آغاز علایم‌ اولیه‌ ظاهر می‌شوند. تاول‌ها معمولاً در روی‌ یک‌ نوار پهن‌ پوست‌ قرمز در امتداد مسیر رشته‌های‌ عصبی‌ حسی‌ در یک‌ ناحیه‌ خاص‌ پوست‌ پدید می‌آیند. تاول‌ها را غالباً می‌توان‌ در ناحیه‌ قفسه‌ سینه‌ دید که‌ البته‌ تنها در یک‌ طریف‌ بدن‌ گسترش‌ می‌یابند.

– تب‌ و لرز خفیف‌

– احساس‌ کسالت‌

– تهوع‌، دل‌پیچه‌ یا اسهال‌ خفیف‌

– درد روی‌ قفسه‌ سینه‌، صورت‌، یا درد سوزشی‌ در پوست‌ شکم‌ برحسب‌ ناحیه‌ای‌ که‌ گرفتار شده‌ است‌.

عوارض احتمالی

– عفونت‌ باکتریایی‌ ثانویه‌ در تاول‌های‌ زونا

– درد مزمن‌، خصوصاً در سالمندان‌، که‌ تا ماه‌ها یا سال‌ها در مسیر رشته‌های‌ حسی‌ محل‌ قبلی‌ وجود تاول‌ها باقی‌ می‌ماند.

– زخم‌ قرنیه‌

– عفونت‌ دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی

عوامل افزایش دهنده خطر

– سن‌ بالای‌ ۵۰ سال‌

– استرس‌

– وجود یک‌ بیماری‌ که‌ باعث‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد

– استفاده‌ از داروهای‌ سرکوب‌کننده‌ ایمنی‌ یا ضدسرطان‌

– جراحی یا تاباندن‌ اشعه‌ به‌ نخاع‌

– لوسمی یا لنفوم‌

– بیماری هوجکین‌

آیا زونا مسری است؟

بله اما نه به صورتی که شما فکر می‌کنید. تاول زونای شما در افراد دیگر زونا ایجاد نمی‌کند بلکه ممکن است موجب آبله مرغان در کودکان شود. افرادی که هرگز پیش از این آبله مرغان نگرفته‌اند یا واکسن پیشگیری از آن را نزده‌اند ممکن است ویروس را با تماس مستقیم با تاول‌های زونای فرد مبتلا بگیرند. بنابراین روی تاول‌های زونا را بپوشانید و از تماس با نوزادان و زنان بارداری که ممکن است پیش از این آبله مرغان نگرفته باشند، یا واکسن واریسلا را نزده اند دوری کنید.

درمان با داروی ضد ویروس

با این که هیچ معالجه‌ای برای زونا وجود ندارد، داروهای ضد ویروسی می‌تواند حمله را آهسته و کند سازند. درمان فوری می‌تواند زونا را کوتاه‌تر و خفیفتر کند و در عین حال خطر ایجاد درد پس از زونا را به نصف کاهش میدهد. پزشکان توصیه می‌کنند داروهای ضد ویروسی تجویز شده با اولین علائم تاول زونا مصرف شود. داروها عبارتند از آسیکلوویر(acyclovir)، والاسی کلوویر (valacyclovir)یا فامسی کلوویر (famcyclovir) .

درمان با مسکن تاول

لوسیون‌های ضد خارش و مسکن‌های بدون نسخه مانند کالامین می‌توانند درد و خارش زونا را آرام کنند. اگر درد شدید باشد یا تاول نزدیک به چشم یا گوش قرار داشته باشد، باید فوراٌ با پزشک مشورت کنید. داروهای دیگر مانند کورتیکواستروئیدها ممکن است برای کاهش التهاب تجویز شوند.

مراقبت های خانگی برای زونا

حمام جوی دوسر کلوئیدی یا پودری یک مرهم قدیمی برای آرام کردن خارش آبله مرغان بوده و می‌تواند در زونا نیز مفید باشد. برای سرعت بخشیدن به خشک شدن تاول‌ها، لیف سرد و مرطوب بر روی آن بگذارید (اما نه زمانی که لوسیون کالامین یا کرم‌های دیگر را بر روی آن مالیده اید). اگر پزشک اجازه داد، در حال بهبودی از زونا، فعال باشید. ورزش ملایم یا فعالیت مورد علاقه می‌تواند ذهن شما را از ناراحتی، منحرف کند.

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

بیشتر بخوانید:

نشانه ها و علائم ابتلا به آبله مرغان و راه های درمان آن