خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷

خون ریزی لثه و بیماری لثه

Receding-Gums%20Grow-Back-

خون ریزی لثه و بیماری لثه

بیماری پریودنتال یک عفونت باکتریایی مزمن است که به لثه ها و استخوانی که دندانها را حمایت می کند آسیب می رساند.

این بیماری عمدتا با جمع شدن پلاک باکتریایی روی سطوح دندان ایجاد می گردد. اگر این بیماری درمان نشود ممکن است به از دست دادن دندان منجر گردد. بهداشت دهان برای انجام نقش پیشگیرانه خود باید دقیق و کامل باشد. تمیز کردن نه تنها سطح دهان بلکه فضاهای بین دندانها و زیر خط لثه هم مهم می باشد. از عوامل و نشانه های بیماری لثه آگاه باشید بیماری لثه از نظر شدت دسته بندی می شود و ورم لثه (جینجیویت) از نظر شدت معتدل ترین است.

ورم لثه به سادگی قابل درمان است و از بیماریهای لثه قابل برگشت است. اما اگر درمان نشود، ورم لثه منجر به بیماری پریودانتیس می گردد. معمولترین علت ورم لثه بهداشت دهانی بد است. ورم لثه اصطلاحی است که برای توصیف التهاب لثه ایجاد شده بخاطر جمع شدن پلاک در خط لثه استفاده می شود.

پلاک از باکتریهایی تشکیل شده است که باید به طور منظم پاک شوند یا پلاک سخت شده و به رسوب (تارتار) تبدیل می شود که فقط متخصص دندان پزشکی می تواند آن را تمیز کند.

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند فرد را در معرض ابتلا به ورم لثه قرار دهد.برخی از این عوامل به شرح زیر می باشند:

• بهداشت نامناسب
  • دهان تغذیه بد
  • کشیدن سیگار
  • سالمندی
  • عوامل ژنتیکی
  • تغییرات هورمونی
  • برخی از داروها
  • استرس
  • عفونتهای ویروسی و قارچی
  • بیماریهای و عوارض جهازی (مانند دیابت)
  • بیماریهایی که مصونیت فرد را کاهش می دهند
  • درمانهای ارتودنسی

با توجه به وضعیت سلامتی یا پزشکی، درک علامتی است که نشاندهنده وجود مشکل می باشد. اما در مورد ورم لثه، معمولا در مراحل اولیه درد یا نارحتی وجود ندارد.

بنابراین تشخیص این علائم را در مراحل اولیه مهم است: لثه ها به سادگی خونریزی کرده و دائما قرمز و متورم می باشند حساس شدن دندان، بوی بدن دائم دهان سه نفر از چهار نفر بزرگسال در طول زندگی خود به بیماری لثه مبتلا می شود.

میزان بروز بیماری لثه بالا می باشد و اهمیت تشخیص علائم اولیه بیماری لثه (ورم لثه) را قبل از پیشرفت و تبدیل شدن به پریودنتیس و متعاقبا تخریب استخوان از دست دادن دندان می باشد خاطر نشان می کند.

هر سال دو بار به دندان پزشک مراجعه کرده تا علائم اولیه بیماری لثه را شناسایی کنید. فکر کردن به بهداشت دندان به عنوان یک تلاش دست جمعی بین شما و دندان پزشکتان امری مهم است. شما مسئول حفظ روزانه دندانها هستید و دندان پزشک شما وظیفه بررسی دقیق دندانها و لثه های شما را بر عهده دارد تا هر گونه تغییرات که باعث نگرانی شما شوند را شناسایی کند.

اگر ورم لثه داشته باشید علائم هشدار اولیه ممکن است شناسایی نشوند. اما مراجعات منظم به دندان پزشک می تواند بهداشت دهان شما را تحت کنترل داشته باشد. ورم لثه قابل برگشت است، بهمین خاطر شناسایی اولیه همراه با درمان توسط دندان پزشک و مراقبت دهانی خوب در منزل مهم است. عدم درمان ورم لثه منجر به بیماری لثه شدید می شود. اگر ورم لثه درمان نشود، ممکن است به نوع پیشرفته بیماری لثه که به آن پریودنتیس گفته می شود و به بافت لثه و استخوان زیر آن صدمه می زند، تبدیل گردد.

از دست دادن دندان و سایر صدمات وارد شده قابل برگشت نمی باشند. اما دندان پزشک شما می توان صدمات بیشتر را با متوقف کردن پیشرفت پریودنتیس محدود کند. با مجهز کردن خود به محصولات مناسب دندانی، انجام معاینات منظم و آگاه بودن از رابطه بهداشت دهان به بهداشت عمومی بدن خواهید توانست دندانها و لثه های سالم داشته باشد و خودتان هم سالم تر باشید.

/برج دنتال

توجه :مطالب ارائه شده در سایت برج دنتال صرفا جهت اطلاع رسانی و افزايش آگاهی عمومی تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود.