خانه » مطالب دندانپزشکی » خشکی دهان و راهکارهای درمان آن

خشکی دهان و راهکارهای درمان آن

khoshki-dahan

خشکی دهان و راهکارهای درمان آن

عوامل ایجاد کننده خشکی دهان:

یکی از عوامل موثر در خشکی دهان عوارض جانبی داروهایی می باشد که از آنها استفاده می کنیم. این داروها شامل داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب، داروهایی مورفین دار برای کنترل درد، داروهای ضد حساسیت ، داروهایی که برای درمان آکنه به کار می روند، داروهای ضد فشار خون، داروهای اسم و در آخر داروهایی که برای پارکینسون تجویز می گردند.

برخی بیماریها مانند بیماری ایذر ، بیماری دیابت ، آلزایمر، کم خونی و بیماری پارکینسون می تواند از عوامل زمینه ساز خشکی دهان شمرده گردند.

عوارض جانبی ناشی از پرتو درمانی در بیماران مبتلا به سرطان ناحیه گردن و دهان می تواند یکی دیگر از علل بروز خشکی دهان گردد.

آسیب به اعصاب موجود در ناحیه سر و گردن به علت تصادف می تواند موجب ایجاد خشکی دهان شود.

بی آبی بدن به علت تب بالا، استفراغ، اسهال ،خونریزی شدید و سوختگی می تواند یکی دیگر از علل خشکی دهان به شمار اید.

خارج کردن غدد ترشح کننده بزاق با عمل جراحی

سبک زندگی، سیگار کشیدن و جویدن تتباکو می تواند یکی از عوامل دیگر خشکی دهان به شمار اید.

راههای درمان خشکی دهان:

در بازار دو فراورده تصویب شده برای درمان خشکی دهان وجود دارد:

۱-Sodium Carboxymethylcellulose

۲- Hydroxyethyl Cellulose

کار این دو فراورده دارویی:

این دو ماده موجب مرطوب نگه داشته شدن محیط دهان شده و مؤجب می شوند که مشکلات ناشئ از خشکی دهان برطرف شده و غذا طعم بهتری برای فرد پیدا کند.

عوارض جانبی:

هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای وجود ندارد.

تداخلات دارویی:

خوشبختانه هیچ تداخل دارویی شناخته شده ای در این مورد گزارش نشده است.

نکات مهم:

١- برای جلوگیری از خشکی دهان سعی کنید همواره یک بطری آب همراه خود داشته باشید.

٢- خوردن آب نبات های بدون قند، تکه های کوچک یخ ، آدامس های کمتر شیرین و یا بدون قند می تواند به مرطوب نگه داشته شدن دهان شما کمک کند

٣- سعی کنید از غذاهای آب دار مانند سوپ و اش بیشتر استفاده نمایید و برنج خود را با اب خورشت تر کنید تا خوردن غذا آسانتر شود

۴-از محلولهای شستشوی دهان که حاوی الکل هستند پرهیز نمایید.

۵- از غذاهای خشک ، میوه هایی مانند موز ، بیسکویت ، نآن خشک و غذاهای شور پرهیز کنید.

۶- از خوردن نوشیدنیهای کافین دار مانند نوشابه ، قهوه ،چای پررنگ  و نوشیدنیهای الکل دار پرهیز نمایید

٧- خوردن اب سیب، پرتغال و آب انگور در افرادی که از خشکی دهان رنج می برند توصیه نمی شود.

در پایان این مقاله از همراهی همه شما عزیزان صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم.

سمیرا کریم آبادی (دکتر سلام)