خانه » سلامت و تغذیه » بهترین سبزیجات برای کنترل قندخون دیابتی ها
بهترین سبزیجات برای کنترل قندخون دیابتی ها
بهترین سبزیجات برای کنترل قندخون دیابتی ها

بهترین سبزیجات برای کنترل قندخون دیابتی ها

برج دنتال ، اکثر سبزیجات کالری و کربوهیدرات کمی دارند و به همین دلیل گزینه‌ای ایده‌آل برای افراد دیابتی محسوب می‌شوند. سبزیجات، خصوصا سبزیجات سبز و پهن برگ، منبعی غنی از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند. همچنین بخش زیادی از حجم و وزن سبزیجات از آب تشکیل شده است. به همین دلیل هم توصیه می‌شود افرادی که به دنبال کاهش وزن و متعاقب آن کاهش قند خون هستند روزانه حداقل سه الی پنج وعده سبزیجات مصرف کنند. به دلیل بالا بودن آب موجود در این مواد، مصرف سبزیجات موجب ایجاد احساس سیری بدون دریافت کالری زیاد در افراد می‌شود. بدین ترتیب، افراد دیابتی مجبور به تحمل گرسنگی نیستند. هر یک وعده سبزیجات به معنای یک پیمانه سبزیجات خام یا نصف پیمانه سبزیجات پخته است.

سبزیجات برای کنترل قندخون

گل کلم:

این نوع سبزی سرشار از ویتامین ث، فیبر، پتاسیم و فولات است. به علاوه مصرف روزانه ۱۲۲ گرم از این سبزی در روز تا ۱۴ درصد خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد.

مارچوبه:

این گیاه نیز در هر فنجان تنها ۲۷ کالری و ۵ گرم کربوهیدرات دارد و سرشار از ویتامین های آ و کا است. هنگام خرید مارچوبه تلاش کنید ساقه های سبز روشن آن را انتخاب کنید. مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند خون و افزایش تولید انسولین در بدن می شود.

اسفناج:

این سبزی کم کربوهیدرات انتخاب عاقلانه ای برای مبتلایان به دیابت نوع دو و حاوی فولات، بتاکاروتن و ویتامین کا است. محققان حتی اعلام کرده اند که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج خطر ابتلا به دیابت را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

گوجه فرنگی:

حاوی ویتامین ث و یک منبع عالی از ویتامین آ و پتاسیم محسوب می شود. هر فنجان آب گوجه فرنگی تنها ۳۲ کیلوکالری دارد. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن و آنتی اکسیدان های قوی است که در برابر بیماری های قلبی، سرطان پروستات و … محافظت ایجاد می کند ضمن این که برای دیابتی ها یک خوراکی کم کربوهیدرات است.

کلم بروکلی:

علاوه بر این که کربوهیدرات کمی دارد، سرشار از ویتامین های آ، ث و کا، فیبر و آهن است.

خیار:

یک فنجان خیار خرد شده تنها ۵ گرم کربوهیدارت دارد و شما در صورتی که مبتلا به دیابت باشید، بدون هیچ گونه نگرانی می توانید مقادیر زیادی از آن را مصرف کنید. خیار یک منبع عالی از ویتامین کا، پتاسیم و ویتامین ث نیز محسوب می شود.

کلم:

خوردن کلم یک راه ارزان برای اضافه کردن ویتامین های کا و ث به رژیم غذایی است البته به علاوه آنتی اکسیدان ها، فیبر، منگنز و ویتامین ب ۶.

کلم بروکسل:

این نوع کلم نیز سرشار از ویتامین آ، ث و فولات و فیبر است و محققان بر این باورند که علاوه بر فوایدش برای دیابتی ها، می تواند برخی سرطان ها را دفع کند.

گروه سلامت سیمرغ

گردآوری: برج دنتال

سایت ایران