خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷
خانه » مطالب دندانپزشکی » آیا دندان عقل را باید کشید؟

آیا دندان عقل را باید کشید؟

ک دندانپزشک در همدان گفت: دندان عقل معمولا چهار عدد بوده که در قسمت خلفی دندان‌های دیگر می‌روید و از سن ۱۷ سالگی به بعد ظاهر می‌شود.

دکتر محمدهادی شفق اظهار کرد: دندان‌های عقل به طور معمول از نظر مواد معدنی غنی نیستند، دسترسی به آنها برای انجام بهداشت دهان و دندان سخت‌تر است و مورفولوژی آنها تغییرات فاحشی نسبت به سایر دندان‌ها دارد. به این ترتیب زودتر از سایر دندان‌ها دچار پوسیدگی و تخریب می‌شود.

وی افزود: دندان‌های عقل گاهی در حفره دهان به صورت نهفته باقی می‌مانند که لازم است حتما از داخل دهان خارج شوند.

شفق تصریح کرد: گاهی دندان‌های عقل در موقع رویش باعث ایجاد التهاب و عفونت می‌شود که در این شرایط بیمار به سختی دهان خود را باز می‌کند.

این دندانپزشک تاکید کرد: گاهی دندان‌های عقل در حفره دهان وجود داشته که از همه نظر شبیه به دندان‌های مجاور بوده و کاملا قابل استفاده است که مانند سایر دندان‌ها باید نگهداری و مراقبت شود.

وی یادآور شد: در صورتی که دندان‌ عقلی در داخل فک نهفته هستند، بهتر است هر چه زودتر درمان شوند؛ چراکه در این شرایط درمان موفق‌تر است.

شفق ادامه داد: اگر دندان‌های نهفته درمان نشوند در صورت وارد شدن ضربه به فک احتمال شکستگی فک وجود داشته و ممکن است در بزرگسالی موجب بروز کیست‌های تکاملی شود و همچنین موجب آسیب به دندان‌های مجاور دور از انتظار نیست.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: گاهی دندان عقل به صورت نیمه نهفته ظاهر می‌شود؛ به گونه‌ای که تاج این دندان مشخص بوده یا روی آن پوششی از بافت نرم لثه وجود دارد. همچنین گاهی دندان‌های عقل به صورت کامل نهفته است و با گرفتن عکس از فک توسط پزشک معالج تشخیص داده می‌شود.

وی گفت: دندان عقلی که به صورت نیمه نهفته باشد نسبت به دندان‌های عقل کاملا نهفته راحت‌تر درمان می‌شوند.

منبع مطلب: ایسنا

توجه :مطالب ارائه شده در سایت برج دنتال صرفا جهت اطلاع رسانی و افزايش آگاهی عمومی تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود.