خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
خانه » مطالب دندانپزشکی » آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟

ortodensi

آیا ارتودنسی درد دارد؟

ارتودنسی روشی درمانی برای نظم و ترتیب دادن به دندان ها است. در این روش با اعمال نیرو دندان ها را به حرکت وا می‌دارند. طبیعی است که علاقمند باشیم بدانیم که آیا این فرآیند درمانی درناک است یا چه مدت طول می‌کشد و یا اینکه چه طور صورت می‌گیرد؟ ارتودنسی نیازمند یک دورۀ سازگاری است که البته گاهی اوقات اندکی درد هم دارد.

۳ تا ۴ روز اول قرار دادن دستگاه ارتودنسی با درد همراه است. اما خیلی شدید نیست و باید بین درد داشتن و احساس ناراحتی تفاوت قائل شد. امروزه پزشکان متخصص ارتودنسی از موادی استفاده می‌کنند که تا حدودی درد ناشی از این کشش را در مراحل اولیه کاهش می دهد. به طور کلی باید یک دورۀ زمانی ۲ تا ۶ روزه را برای سازگاری و انطباق با شرایط این دستگاهها در نظر گرفت.

طی روزهای نخست درد را می توان با مسکن ها تسکین داد. برای کاهش درد، یک داروی مسکن، یک ساعت قبل از قرار دادن دستگاه و شب روز درمان تجویز می‌شود. این دارو را در صورت نیاز یعنی زمان درد می‌توان مجدداً مصرف کرد و اگر درد همچنان ادامه داشت، حتماً نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی است. قابل توجه است که به هیچ وجه برای تسکین درد از آسپرین استفاده نکنید زیرا این مسکن باعث خونریزی می‌شود.

توصیه هایی برای زمان بعد از قرار دادن دستگاه ارتودنسی

چیزهای نرم و به ویژه سرد مثل بستنی، نوشیدنی های سرد و لبنیات خنک را در رژیم غذایی وارد کنید.
توصیه می شود که در اولین روزها پس از قرار دادن دستگاه ارتودنسی، هر چه را که می‌خواهید بخورید تکه تکه کنید.
مسائل بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید و به آنها توجه ویژه ای داشته باشید.
ناراحتی و درد ممکن است باعث ترس از مسواک زدن بشود. اما باید بدانید که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند منجر به ورم لثه، و یا التهاب لثه ها گردد و در نتیجه دندان ها به شدت حساس خواهند شد.

منبع مطلب : سیمرغ

امتیاز 4.38 ( 8 رای )

توجه :مطالب ارائه شده در سایت برج دنتال صرفا جهت اطلاع رسانی و افزايش آگاهی عمومی تهيه شده و جايگزين توصيه ها و دستورات پزشكي فردي نبوده، لازم است در هر مورد با پزشك معالج مشورت شود.